De vraag
Ik wilde zo graag zijn eerste liefde zijn
Dag beste Joris!
Ik woon sinds 4/5 maanden met mijn man samen, we kennen elkaar al 4 jaar. Ik heb in het algemeen een goede relatie met hem. Valt niks te klagen, alleen ik mis het gevoel dat ik 100% open voor hem moet staan. Het enige wat nog steeds mij dwars zit… is dat hij vriendinnen heeft gehad… Dat zei hij aan het begin tegen mij.
Ik dacht dat hij nooit vriendinnen had maar wel dus. Ik ben zeker blij dat hij eerlijk is geweest tegen mij. Maar ik had toch liever gehad dat het niet zo was, ik wil toch zijn eerste liefde zijn (zowel lichamelijk als geestelijk). En ik denk dat dit maybe een gevoel is dat mij belemmert om 100% open te zijn met hem. Ik wil graag weten of het klopt en zo ja wat adviseert u mij.
Alvast bedankt!
Angela

Het advies
Dag Angela,
Dank je voor je vraag. Je schrijft dat je een goede relatie hebt met je man, maar dat het je dwars zit dat hij (voor hij een relatie met jou kreeg) andere relaties heeft gehad. Ik begrijp dat je het een prettiger idee had gevonden dat jij zijn enige liefde was geweest.
Het is gek wanneer je je bedenkt dat er ooit een ander in zijn leven was. Maar waarom ervaar je dit zo sterk als een belemmering? Ben je bang dat jij ook een van de velen zal zijn en dat hij jou in de toekomst wellicht kan verlaten? Of ben je jaloers op zijn vorige partners? In beide gevallen is dat eigenlijk raar, want jij bent nu gelukkig met hem.
De kans blijft altijd bestaan dat een relatie op de klippen loopt, ook als jij de eerste liefde bent van jouw partner. Maar als je daar teveel mee bezig bent, dan loop je het gevaar dat een goede relatie daardoor minder wordt – een zelfbevestigende voorspelling. Ik raad je aan je man te beoordelen op wie hij nu is. Als je nu van hem houdt en gelukkig bent met hem, maak je dan niet al te druk over zijn verleden.
Groet, Joris