De vraag
Hoe moet ik omgaan met mijn schoonmoeder?
Beste Jolet
De relatie tussen mij en mijn schoonmoeder verloopt uiterst moeizaam. We ‘vechten’ om de aandacht van mijn vriend en vertonen beiden territoriaal gedrag. Ik wil graag weten hoe ik hierboven kan staan en op een normale manier met haar kan omgaan. Ik wil geen spanning meer voelen als wij elkaar zien of als ik hierover praat met mijn vriend.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Bepaal samen met uw vriend waar de grens ligt tussen wat u deelt met uw schoonfamilie, en wat van u samen is. Dit geldt niet alleen voor de hoeveelheid tijd, maar ook voor de hoeveelheid vertrouwelijke informatie en activiteiten (uw huis is vanzelf al uw territorium). Wees daarin vervolgens consequent.
Vraag uw vriend om zijn loyaliteit aan u uit te spreken tegen zijn moeder. Dit gevecht zal pas stoppen als uw schoonmoeder duidelijk voelt dat uw vriend u een centrale plaats in zijn leven geeft. Als het u lukt u anders te gedragen, zal uw schoonmoeder ook veranderen. Lees hierover ‘Beïnvloed anderen, begin bij jezelf’, door Bert van Dijk.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp