De vraag
Mijn vrouw blijft omgaan met haar ex-minnaars
Hallo Pieternel,
Je artikel over jaloezie sprak mij erg aan. Wat ik er echter voor mezelf in mis, is hoe om te gaan met jaloezie als je vrouw daadwerkelijk meerdere malen vreemd is gegaan en nog steeds om blijft gaan met die mannen. Met één heeft ze nog dagelijks contact via e-mail en sms en gaat ze weekendjes weg (in hotelletjes), met de ander zakt ze soms ’s nachts door op zijn slaapkamer. Ze zegt wel dat ze geen seksuele relatie meer heeft en voor mij en het gezin gaat, maar ondertussen zie ik groen van jaloezie als ze weg is. Terwijl ik haar wel geloof.
Ik denk wel dat mijn jaloezie logisch is, maar ondertussen heb ik er behoorlijk last van. Misschien iets om in een volgend artikel verder op in te gaan?
TIC

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste TIC
Ik begrijp je probleem. Dat je groen en geel ziet van jaloezie dat je vrouw toch nog omgaat met die andere mannen vind ik heel menselijk. Sterker nog, ik vind het een heel redelijke reactie. Moet het je dan koud laten als je vrouw omgaat met ex-minnaars? Je jaloezie vertelt je dat je om je vrouw geeft, het is een signaal dat je niet wilt dat ze weer vreemdgaat. Ik weet natuurlijk niet hoe open jullie relatie is en welke afspraken jullie hebben gemaakt over vreemdgaan en vriendschappen met leden van het andere geslacht.
Maar ik vind eerder het gedrag van je vrouw een probleem dan je jaloezie. Je vrouw is in haar gedrag namelijk heel dubbel. Ze zegt dat ze voor haar gezin kiest, maar steekt nog wel tijd en energie in die andere mannen. Ze zegt iets anders dan dat ze doet. Ook al is dat nu niet seksueel meer, je kunt je toch afvragen w aarom ze nog contact met die ex-minnaars wil. Wil je als stel het vreemdgaan van een van de partners verwerken en doorgaan met elkaar, dan is het heel belangrijk om het contact met buitenechtelijke minnaars te verbreken.
Een goed boek dat ik je in dit verband aanraad is ‘Ondanks de liefde. Hoe overleef je een liefdesaffaire’ van Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen (de boekrecensie van dit boek verschijnt in het januarinummer 2004 van Psychologie Magazine).
Sterkte.
Pieternel
• Sociaal psycholoog Pieternel Dijkstra schreef het boek Jaloezie. Omgaan met jaloerse gevoelens, waarin ze vertelt over verschillende soorten jaloezie – die overigens echt niet allemaal even slecht zijn. Aan de hand van cases uit de praktijk legt Dijkstra uit hoe je beter om kunt gaan met vervelende jaloerse gevoelens van jezelf en anderen. In 2001 promoveerde Pieternel Dijkstra op onderzoek naar jaloezie binnen partnerrelaties. In november 2003 beantwoordde ze vragen van plusabonnees over het omgaan met jaloerse gevoelens.
• Neem ook een kijkje op de site van Pieternel Dijkstra www.pieterneldijkstra.nl