De vraag
Mijn grote liefde is vreemd gegaan
Dag Willem,
Ik ben mijn grote liefde kwijt, ze is vreemd gegaan met onze beste vriendin, en ze weet het allemaal niet meer. Ik weet niet hoe ik nu verder moet, mijn leven opbouwen zonder diegene waar ik verschrikkelijk veel van hou.
Ik ben bang om haar kwijt te raken en heb hoop dat het uiteindelijk allemaal weer goed komt. Maar zo kan het ook niet verder, ik kan zo niet verder komen. Hoe pak ik dat het beste aan?
Groeten van Rubia

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Hallo Rubia,
Ik kan me voorstellen dat je er van ondersteboven bent wanneer je grote liefde vreemd gaat. Je hele leven lijkt dan op het spel te staan.
Belangrijk is dat je jezelf niet door die emoties laat meeslepen. Je hoeft ze niet weg te stoppen maar zet ze even – tijdelijk – opzij. Vraag je af wat jij echt wil en zoek uit wat zij echt wil. Je zegt dat je haar niet kwijt wil. Bedoel je dat je haar niet kwijt wil als minnares of als vriendin. Dat maakt nogal wat uit.
Een dergelijke gebeurtenis kan een stap zijn in het hernieuwen of veranderen van jullie relatie of kan een breuk inhouden. Hoeveel ruimte jij kan geven is dan een belangrijke factor.
In het eerste geval zul je in staat moeten zijn het haar te vergeven en kan het helpen wanneer je het probeert te begrijpen en met haar uit te praten. Niet vanuit boosheid maar vanuit liefde, dat wil zeggen: belangstelling in wie zij is en waar zij mee bezig is. Wil zij jou kwijt? Mist zij iets in jullie relatie? Hoe diep gaat het contact met die vriendin? Wat meent ze te vinden bij haar? Soms beginnen mensen met een intieme relatie of vriendschap omdat die ander iets van zichzelf wakker maakt. En als ze dat hebben uitgewerkt willen ze weer graag door met hun geliefde.
Je kunt ook besluiten om haar als vriendin te behouden. Dat voelt mogelijk als een stap terug doen maar maakt wel dat je niet meer verliest dan noodzakelijk is.
Een andere benadering: In hoeverre sta jij open voor een uitbreiding van jullie relatie. Hoe ongewoon dat ook lijkt op het eerste gezicht, toch zijn er veel mensen die met zijn drieën heel tevreden leven. Maar ga niet over tot iets dat tegen je gevoel ingaat.
Nog een ander aspect: hoe goed zorg jij voor jezelf. Vaak gaat er iets mis in een relatie wanneer een van de twee te weinig zichzelf is – je verliest je “gloed” dan en wordt voor je partner minder boeiend (en voor jezelf ).
Kortom: laat de paniek even los en kijk eens rustig naar wat er met haar en met jou aan de hand is. Wie weet leidt dat tot iets heel bijzonders.
En vraag aan een goede vriend of vriendin ondersteuning hierbij en bij het hanteren van jouw gevoel.
Groet
van Willem van de Sanden
• Willem van de Sanden is psychotherapeut. Hij schreef het boek Depressie actief overwinnen. Breng lichaam en geest in beweging, Pearson Amsterdam, ISBN: 978 90 265 1849 2
Neem een kijkje op zijn site www.depressie-overwinnen.nl