De vraag
Zijn mijn problemen mijn vaders schuld?
Beste Jolet,
Mijn vader had vroeger een alcoholprobleem, waardoor er thuis veel spanningen waren. Nu heb ik psychische problemen. Omdat ik vrees dat dat zijn schuld is, weet ik niet hoe ik met mijn vader moet omgaan. Hij heeft wel zijn excuses aangeboden, maar toch blijven die nare gevoelens me opslokken. De laatste jaren gaat het heel goed en doet hij zijn best. Kunnen mijn problemen allemaal zijn schuld zijn? Hoe kan ik hem dit vergeven?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Het alcoholisme van uw vader heeft vermoedelijk inderdaad een negatieve invloed gehad op uw ontwikkeling. Uit onderzoek is gelukkig bekend dat een moeilijke jeugd niet betekent dat iemand zijn hele leven problemen houdt. Kinderen zijn namelijk veerkrachtig; ze ontwikkelen vaardigheden om de problemen te overwinnen. U heeft vast ook iets geleerd in die moeilijke tijd. Een eerste belangrijke stap is: accepteren dat het nu eenmaal zo gelopen is. Nu bent u volwassen.
U bent niet meer afhankelijk van uw vader, u kunt zelfstandig werken aan uw problemen. Gun uzelf daarbij een goede therapie; uw huisarts kan u daarover adviseren. Het kan ook helpen als u uw vader vergeeft. Misschien lukt dat door te beseffen dat hij zelf ook leed onder zijn verslaving. Of misschien helpt het om nog eens samen te praten over wat er vroeger is gebeurd? Voor meer informatie, advies en lotgenotencontact: drankjewel.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp