De vraag
Waarom verval ik steeds in de rol van boze dochter?
Mijn vader heeft mijn moeder verlaten toen ik begin twintig was. Ik ben nu veertig. Hij is nog steeds met de vrouw voor wie hij mijn moeder toen verliet. Ik ben dol op haar, maar altijd als ik op bezoek ben, verval ik in de rol van boze dochter. Alsof ik het mijn vader nog steeds verwijt wat hij mij en mijn moeder toen heeft aangedaan. Met hem praten heeft niet zo veel zin, want hij vindt dat hij indertijd een goede keus heeft gemaakt. Waarom blijf ik zo in deze rol hangen?

Het advies
Wat goed dat je ziet dat je van rol verandert in het bijzijn van bepaalde mensen! Dit geeft aan dat je een goed vermogen hebt om jezelf te observeren en te zien dat er hier iets bij jou van binnen aan de hand is.
Je schrijft dat het lijkt alsof je je vader nog steeds zijn keuze verwijt en dat je dan in de rol van boze dochter schiet richting de ‘nieuwe’ vrouw van je vader. Dit klinkt alsof jij nog met onverwerkte boosheid zit waar je geen kant mee op kan, waardoor je in deze rol blijft hangen.
Het mooiste zou natuurlijk zijn dat je met je boosheid terecht kunt bij degene die het betreft. Je geeft echter aan dat dit niet zoveel zin heeft en je dus zelf je weg moeten zoeken in het omgaan met deze emotie. Dit kan door erover te praten met een coach of psycholoog.
Door stil te staan bij je boosheid, je gekwetstheid of je gemis, kun je dit wellicht een plek gaan geven. Je kunt ook een brief schrijven waarin je je boosheid uit, zonder hem te versturen. Kijk eens of dit er voor zorgt dat je boosheid verandert of vermindert. Door je boosheid toe te laten, kom je vaak bij je eigen pijn of gemis waar je zorg voor kunt dragen.
Op het punt van de keuze van je vader ga je deze zorg niet meer krijgen, dus zal je deze zorg aan jezelf moeten geven. Door zorg te dragen voor je gevoelens krijg je waarschijnlijk weer meer mogelijkheid om jezelf te zijn, ook in het contact met je vader en diens vrouw en hoef je minder terug te vallen in de rol van boze dochter.
Mocht je meer willen lezen over het omgaan met gevoelens, dan raad ik je het boek ‘Omarm je emoties – vrij van angst voor je gevoelens’ van Ronald Frederick aan. Het boek leert je welke manieren je gebruikt om weg te vluchten van je gevoelens, de angst voor je gevoelens te verminderen en geeft tips over hoe je gebruik kunt gaan maken van je gevoelens.
Vriendelijke groet,
Rogier Poels