De vraag
Hoe ga ik om met de verzonnen ziektes van mijn moeder?
Beste Wim,
Hoe kan ik het beste omgaan met mijn moeder die zegt dat ze de Ziekte van Ménière (duizelingen, oorsuizen en gehoorverlies, red.) heeft, maar overduidelijk meer verschijnselen vertoont van het Münchhausensyndroom (een psychiatrisch syndroom waarbij de patiënt zich herhaaldelijk presenteert bij medische hulpverleners met gefingeerde klachten of zelf toegebrachte verwondingen, om daardoor zorg en aandacht te krijgen, red.)? Vanaf dat ik 4 ben heb ik al te veel verantwoordelijkheid moeten dragen voor mijn oudere broer en mijn moeder.
Groeten van Sophie

Het advies
Beste Sophie,
Wat in je verhaal duidelijk naar voren komt is dat het zorgen voor je moeder over de grenzen gaat die goed voor jou zijn. De belangrijkste vraag die rijst is die of je moeder ooit op enigerlei wijze kenbaar heeft gemaakt dat ze waardeert en ziet wat het jou allemaal kost en gekost heeft in het verleden om voor haar en haar broer te zorgen. Dat zou een hoop goed maken. Ik ga er nu maar even van uit, dat haar ziektes reëel zijn hoewel dat bij Münchhausen by proxy soms niet het geval is. Münchhausen duidt vaak op een ernstige verwaarlozing in de jonge jaren.
Wellicht krijg je op je bordje gepresenteerd wat zij in haar verleden is overkomen, wat haar allemaal is aangedaan of overkomen.
Ik wil je wel een paar suggesties doen: bepaal je eigen grenzen, wees de dochter die je bent, die haar moeder lief heeft op haar eigen manier en niet op de manier die haar moeder afdwingt. Geef haar aandacht zoals jij dat wil en niet zoals zij dat wil. Let vooral op wat je echt in haar waardeert en zeg dat ook en let minder op wat zij van je vraagt/eist. Breken met je moeder heeft meestal weinig positief effect. Dat zal je schuldgevoel alleen maar vergroten. Het grondthema is: ‘Mamma ik hou van je op mijn eigen manier.’ Je moeder zit ook gevangen in haar noodlot.
Sterkte en een groet van
Wim van Mulligen
Wim van Mulligen is psycholoog en psychotherapeut en heeft een eigen therapiepraktijk te
Voorschoten.
Neem een kijkje op zijn sites:
• www.lerenoverleven.org Leren over leven, contextueel trainer van hulpverleners en therapeuten
• www.orthoconsult.nl Ortho Consult, contextueel trainer van intern schoolbegeleiders en leerlingbegeleidersMeer lezen?
• Leren over Leven in loyaliteit, M. Michielsen, W. van Mulligen, L, Hermkens, Acco, Leuven/Voorburg
• Tussen thuis en School, W. van Mulligen, P. Gieles, A. Nieuwenbroek, Acco, Leuven/Voorburg
• Contextueel Leidinggeven in het onderwijs, A. Nieuwenbroek, P. Gieles, W. van Mulligen, Acco, Leuven/Voorburg (te verkrijgen: Ortho Consult, Hofstad 14, 5296 NK Esch)
• Kleine Psychologie voor School, W. van Mulligen, A. Nieuwenbroek, I. Mijland, Quirijn, Esch, (verschijnt in november 2009)