De vraag
‘Ik heb altijd het gevoel dat er nog iets moet’
Mijn drukke leven maakt me erg gestrest. Ik ben vaak moe en sinds kort heb ik hartkloppingen en haal ik heel hoog adem. Ik heb altijd het gevoel dat ik nog iets moet. Voor mijn studie is het werk ook nooit klaar. Hoe kan ik mijn stress verminderen?

Het advies
Expert
Theo Compernolle
Stress en brein
Je herstelt je stressbalans door jezelf af te vragen:
• Welke eisen liggen er op mijn bord? Kan er iets van af? Wat is niet noodzakelijk? Kan ik vaker ‘nee’ zeggen?
• Wat helpt me om aan de eisen te voldoen? Slaap ik voldoende? En hoe zit het met fysieke activiteit, gezond eten en ontspanning?
• Heb ik wel de talenten voor deze studie? Overvraag ik mezelf niet? Waarom wil ik dit?
• Heb ik voldoende sociale steun? Die bestaat uit enerzijds steun bij praktische problemen met het leren en het leven, en emotionele steun in de vorm van aandacht, liefde, genegenheid en troost.
• Heb ik het gevoel invloed te hebben op de situatie? Probeer je geen zorgen te maken over zaken waarop je echt geen invloed hebt en zet je in voor zaken waarop je wel (een beetje) invloed hebt.
• Heb ik voldoende mentale rust? Die is nodig om ononderbroken te kunnen studeren. Gun jezelf rustmomenten en beperk digitale afleiding.
• Het allerbelangrijkste: heb ik een objectieve kijk op mijn situatie? Als gevolg van de stress kun je door een bril kijken die alles negatief kleurt. Of door een vergrotende bril, waarmee je de eisen perfectionistisch uitvergroot. Een goede cognitieve therapeut kan je helpen om afstand te nemen van die blik.