De vraag
Kom je ooit over een burn-out heen?
Zeven jaar geleden ben ik afgekeurd na een zware burn-out. Ik heb heel veel therapieën gehad, maar nog steeds val ik af en toe terug, met angst- en paniekaanvallen. Blijft dat altijd zo of kan het nog verbeteren?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Sommige mensen blijven simpelweg vatbaar voor burn-outklachten, bijvoorbeeld omdat ze perfectionistisch zijn of over hun eigen grenzen heen blijven gaan – ondanks therapie. Maar ook als je je leefstijl succesvol hebt aangepast, kun je klachten blijven ervaren. Dat kan een psychische of lichamelijke oorzaak hebben of een combinatie van beide.
Op lichamelijk vlak geldt dat je stresshormoonhuishouding overdreven waakzaam kan zijn geworden. Dat wil zeggen dat gebeurtenissen die voor je burn-out slechts milde spanning opwekten, zijn gaan leiden tot de afgifte van een (te) hoge dosis stresshormoon. Bij de meeste mensen is de stresshormoonhuishouding na ongeveer anderhalf jaar weer genormaliseerd.
Minder bekend is dat deze overdreven waakzaamheid van het lichaam ook een blijvend psychisch effect kan hebben. Doordat je lichaam te vaak te hoge doses stresshormoon afgeeft, word je angstig voor relatief ongevaarlijke situaties. Zo kan er als gevolg van een burn-out een angststoornis ontstaan.
Aan milde angstklachten kun je zelf het een en ander doen, zoals jezelf geruststellen met rationele argumenten, je aandacht op iets anders richten of met behulp van ademhalingsoefeningen. Als de paniekaanvallen je echt belemmeren in je dagelijks leven, is het aan te raden om toch weer professionele hulp in te schakelen. Veel mensen met een angststoornis hebben bijvoorbeeld baat bij cognitieve gedragstherapie.