De vraag
Ik zit klem in mijn baan
Beste Jolet,
Ik ben een alleenstaande vrouw van 58 met goede sociale contacten. Sinds mijn twintigste heb ik me opgewerkt van secretaresse tot officemanager. Gelukkig kon ik vaak van baan of bedrijf veranderen; van nieuwe mensen, materie, werkomgeving gaan mijn hersenen weer kraken. In 2006 heb ik een goedbetaalde baan verlaten vanwege het saaie werk. In mijn huidige baan is na zeven jaar alle lol eraf. Ik kan het werk dromen, het is eentonig, ik zit de hele dag achter een pc en mis het contact met mensen. Omdat het een kleine organisatie is zijn er intern geen mogelijkheden.
Vaak kom ik chagrijnig thuis. Alle puf is weg, ik voel me uitgeblust. In 2011 had ik een burn-out; met moeite krabbelde ik overeind. Door de slechte economie en mijn leeftijd zie ik geen perspectief. Ik zit klem! Sommige mensen in mijn omgeving adviseren: ‘Blijf zitten tot je pensioen’, nog zes of zeven jaar, maar daar word ik niet vrolijk van. Wat zou u doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Zelf ben ik op mijn 59ste voor mezelf begonnen, maar dat zou ik u in deze economie niet aanraden. Ik ken uw financiële situatie niet, dus u moet zelf beslissen hoeveel risico u wilt nemen. Kiest u voor de zekerheid van deze vaste baan, overweeg dan wel om wat geld in te leveren en een dag minder te gaan werken zodat u in uw vrije tijd meer uitdaging kunt opzoeken: een hobby uitleven, een nieuw vak leren, vrijwilligerswerk doen of een kleine onderneming opzetten.
Als u wilt gaan solliciteren, zoek dan een baan met veel menselijk contact en met beweeglijkheid, zodat u van die bureaustoel af komt. Kijk naar banen die de afwisseling vanzelf met zich meebrengen, bijvoorbeeld als u steeds nieuwe problemen krijgt op te lossen. Denk niet op voorhand: ‘Niemand wil mij’ – u bent een ervaren officemanager die van verandering houdt! Kijk ook eens in uw netwerk; er zijn misschien mensen die u van vroeger kennen en die u graag willen inhuren nu ze elders werken.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp