De vraag
Remigreren naar Nederland is tegengevallen
Na drie jaar op Sint-Maarten te hebben gewoond ben ik nu zes maanden terug in Nederland, maar ik voel me hier niet meer echt thuis. Ook sommige vriendschappen betekenen niet meer wat ze vroeger waren. Ik word geregeld overspoeld door somberheid. Toch wil ik ook niet terug naar Sint-Maarten. Ik heb ooit gehoord dat remigreren moeilijker is dan emigreren. Hoe kan dat?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is bekend dat elke grote gebeurtenis stress geeft, ook als het een gewenste verandering is. Door de nieuwe omstandigheden voelen we ons onwennig over onszelf; we zoeken opnieuw naar wie we zijn en hoe we ons hebben te gedragen. De stress van zo’n ‘rolovergang’ is extra groot bij meerdere veranderingen tegelijk. U veranderde wellicht niet alleen van woonplaats, maar ook van baan of misschien zelfs van relatie. Wie naar een vreemd land toe gaat, weet dat hij zich zal moeten aanpassen. Maar toen u terugkeerde naar Nederland verwachtte u wellicht juist dat alles vertrouwd zou zijn. Dat zal de reden zijn dat de overgang zo tegenviel.
Neem de tijd om dat vervreemde, sombere gevoel voorbij te laten gaan. Het contact met familieleden en oude vrienden, mensen die u al heel lang kennen, zal u helpen sneller het vertrouwde zelfgevoel terug te krijgen. Het kan ook dat u vanaf Sint-Maarten sommige vriendschappen hier geïdealiseerd hebt. Stel dan uw verwachtingen wat bij. Of misschien bent u door uw emigratie zo veranderd dat sommige vrienden minder bij u passen. //