De vraag
Burn-out door verveling
Ik zit thuis met een burn-out. Door de begeleiding die ik krijg, kwam ik erachter dat mijn burn-out is ontstaan door verveling; mijn werk ligt ver onder mijn niveau. Nu wil ik een studie volgen, maar mijn werkgever werkt niet mee. Ook doorgroeien naar een andere functie is onmogelijk in deze organisatie. Als ik straks weer aan het werk moet zonder de oorzaak te hebben aangepakt, lijkt een tweede burn-out me slechts een kwestie van tijd. Heeft u advies?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Als de werkgever dit niet kan oplossen, moet u het zelf aanpakken. Dat kan op verschillende manieren. U kunt in deze baan blijven en in uw vrije tijd een complexe bezigheid zoeken, bijvoorbeeld als vrijwilliger of in een nieuwe hobby. Of u gaat in de avonduren studeren, eventueel online. Een andere mogelijkheid is in deeltijd gaan werken en daarnaast een studie of een tweede baan zoeken. Als het bij uw capaciteiten past kunt u natuurlijk ook op zoek gaan naar een nieuwe baan met meer mogelijkheden.
Vergeet niet om, terwijl u hiermee bezig bent, ook aan uw herstel te werken. Verwerk wat er allemaal is gebeurd en ontwikkel een leefstijl die u blijvend in staat stelt om soepeler met stress om te gaan. Het is goed dat u daar begeleiding bij heeft. //