De vraag
Hoe helpen we onze zoon bij zijn studiekeuze?
Onze zoon (18) gaat volgend jaar studeren, maar heeft geen idee wat. Hij twijfelt aan zijn eigen kunnen en weet niet wat hij wil. Regelmatig vraagt hij aan ons wat wij vinden dat goed bij hem past.
Wij willen onze mening en het beeld dat we van hem hebben niet opdringen. Maar het hem alleen laten uitzoeken, is ook sneu. Hoe kunnen we hem wel helpen?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Ook op deze leeftijd heeft je kind advies en sturing nodig. Jullie mening is belangrijk voor hem. Ga dus gerust met hem sparren. Je kunt een moment afspreken om samen te praten over zijn toekomst.
Door hem te bevragen en echt te luisteren en daarop in te gaan, help je hem het beste. Stel open vragen over jullie rol: wat zou hij graag van jullie willen? Wat heeft hij nodig? Hoe kunnen jullie hem helpen?
Maar ook over zijn studiekeuze: wat heeft hij tot nu toe bedacht en uitgezocht? Waar twijfelt hij aan? Wat ziet hij als zijn kwaliteiten en passies? Wat kan hij goed en wat minder? Op deze manier voelt je zoon zich echt gehoord en kan hij aangeven wat hij nodig heeft.
Wat vaak helpt, is als ouders de verschillende opties duiden: wat zijn de pré’s van bepaalde richtingen en wat is juist minder handig, fijn of passend? Zo leg je je mening niet op, maar help je hem om de gevolgen van zijn keuzen op de langere termijn te overzien en dat is op de leeftijd van je zoon het meest helpend.