De vraag
Ik blijf onrustig
Hallo Ursula,
Ik heb veel last van innerlijke onrust. Vier jaar na mijn studie heb ik (op enkele korte projecten na) geen bevredigende draai kunnen geven aan mijn loopbaan. Ik heb het gevoel dat alles door mijn vingers glipt en vraag me regelmatig af welke stap ik moet nemen.
Nu heb ik besloten een loopbaanadviseur in de arm te nemen, maar ook de gedachte daaraan helpt me niet van mijn onrust af. Is er een manier om deze onrust te temperen? Moet ik de oorsprong eigenlijk wel in de carrièresfeer zoeken of is het mogelijk dat ik in de verkeerde hoek zoek?
Groeten van Lulu

Het advies
Beste Lulu,
Goed dat je op tijd aan de bel trekt! Hoe vervelend je innerlijke onrust nu ook is, het is wel een welkom signaal. Want zonder deze onrust zou je je privé- en werkleven wellicht niet overdenken. Een mooi moment dus om na te gaan welke koers je wilt gaan varen, om te onderzoeken van welke levensinvulling je echt gelukkig wordt. Een loopbaanadviseur en/of een coach zou je daarbij kunnen helpen. Maar misschien kom je er zelf ook wel uit en/of laat je je ‘zelfcoachingstraject’ synchroon lopen met gesprekken die je met een vertrouweling of een ‘professional’ hebt. Waar kun je nu beginnen?
Belangrijk is om ontspanning en afleiding te zoeken, want creativiteit en de beste invallen krijg je tijdens ‘rustmomenten’. Doe daarom periodiek ontspanningsoefeningen, kies voor die lichaamsbeweging waar je alleen bent met je gedachten en houd een dagboek bij met wat jou zoal te binnenschiet. Doe dit regelmatig en heb geduld. Evalueer op gezette tijden al je vermeldingen en analyseer de rode draad van jouw verhalen.
Verder heb ik in mijn boek ‘Coach jezelf in drie stappen’ een aantal vragen opgenomen die jou bij jouw zelfanalyse van pas kunnen komen. Vragen om je wensdromen te formuleren, je opties te aanschouwen en je strategische keuze uit te werken.
Je wensdromen formuleren:
• Wat is de passie van je leven? Welke dromen geven jou een warm gevoel?
• Welk leven wil je leiden qua werk, studie, hobby’s, wonen en relaties?
• Wat wil je met je dromen bereiken?
• In hoeverre zal je leven veranderen als je je dromen gerealiseerd hebt?
• Welke gevolgen heeft dat voor anderen?
• Kun je de positieve aspecten van je huidige leven ook integreren in je gewenste leven? Kun je je wensdromen ook in je huidige leven integreren? Indien ja, hoe dan?
Je opties aanschouwen:
• Hoe kun en wil je je eigen mogelijkheden ontplooien.
• Wie en wat kan je daarbij helpen? Over welke middelen beschik je?
• Wie en wat belemmert jou om je eigen mogelijkheden te ontplooien?
• Wat zijn de voor- en nadelen van al deze opties?
• Welke opties spreken je het meeste aan?
• Aan welke criteria moet je keuze voldoen?
Je strategische keuze uitwerken:
• Voor welke optie ga je kiezen?
• Voldoet deze keuze aan de door jouw gehanteerde criteria?
• Wat zijn de te verwachten voor- en nadelen? En hoe zijn deze nadelen te vermijden?
• Hoe kun je de positieve kanten van de niet-gekozen opties integreren in je huidige leven?
• Welke criteria hanteer je om succes te meten?
• Welke stappen wil je ondernemen?
Lulu, veel inspiratie en scheppingskracht gewenst! Met voldoende rust en ontspanning zal de creativiteit naar je toestromen en krijg je zeker een andere kijk op je leven.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg