De vraag
Zijn mijn trauma’s de oorzaak van mijn problemen?
Beste mevrouw Bannink.
Ik ben nu al jaren in behandeling voor verschillende problemen. Klinisch en poliklinisch afwisselend. De afgelopen jaren zijn ze mijn behandeling steeds meer gaan richting op trauma’s. Maar ik vraag me af of dat wel klopt.
Kan het niet zo zijn dat bepaalde klachten ontstaan zijn door een fout in mijn hersenen of zo? Want ik kan me vaak niet zoveel herinneren. Of verklaren waarom ik dingen doe/deed.
Hoe kun je erachter komen hoe je stoornissen ontstaan zijn?
Groeten van anoniempje

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Anoniempje,
Hartelijk dank voor je mailtje. Ik begrijp dat je al lang aan het zoeken bent naar verbeteringen in je leven en dat je daar al veel tijd en energie in hebt gestoken met therapieën en klinische opnames. Jammer dat al die inspanningen kennelijk nog niet tot voldoende verbetering hebben geleid.
Het is goed dat je kritisch meedenkt als het gaat om je eigen therapie. In het algemeen denk ik dat als iemand twijfels heeft over het soort behandeling dat hij krijgt, hij dit met de behandelaar moet bespreken. Misschien heb jij dat ook gedaan, dat weet ik uiteraard niet. Het heeft namelijk geen zin een bepaalde kant op te gaan als jij twijfelt of dat wel de juiste kant is. Dan valt er van de behandeling niet veel te verwachten.
Om op je vraag in te gaan: uiteraard kan het zo zijn dat klachten ontstaan zijn door tekorten in de hersenen (denk aan ernstige depressies die goed reageren op antidepressiva die de tekorten aanvullen) of doordat er in de hersenen zaken niet goed lopen (denk aan autisme).
Vroeger werd gedacht dat je eerst de oorzaken van een psychisch probleem moest weten om het te kunnen oplossen. Dat kwam uit de medische wereld: als je naar de dokter gaat met hoofdpijn, gaat deze eerst kijken wat de oorzaak van je hoofdpijn kan zijn, daarna wordt de behandeling ingezet.
Het goede nieuws is dat het voor psychische problemen niet nodig is eerst de oorzaken op te sporen voordat je er iets aan kunt doen, al dan niet met behulp van therapie. Bovendien is de oorzaak soms niet eens te vinden, ook niet na jaren therapie.
Wat wel belangrijk is zijn deze drie dingen: het vinden van een doel (wat wil je voor je problemen in de plaats?), het maken van een stappenplan om dat doel te bereiken en je eigen motivatie om er iets voor te doen, om die stappen ook echt te zetten.
Als je deze drie zaken gaat toepassen, komt een betere toekomst dichtbij. Veel succes ermee!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8
Verwerk uw verleden
Iets verschrikkelijks meegemaakt? Alles over natuurlijke herstelkracht, verdrongen pijn en veerkrachtige types.