De vraag
Ik ben bang in de trein
Beste Jolet,
Ik (man) heb al een jaar angst voor de trein. Dat is ontstaan toen ik twee jaar geleden iets akeligs in de trein heb meegemaakt. Daarna heb ik nog één keer in de trein gezeten. Toen was ik heel angstig; de beelden van die vervelende gebeurtenis kwamen allemaal terug. De laatste tijd heb ik die angsten vaker. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij harde geluiden, want daar houd ik niet van. Waar kan dit allemaal aan liggen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het gebeurt vaker dat iemand lang angstig blijft nadat er iets akeligs is gebeurd. Dat u nooit meer met de trein heeft gereisd, heeft de angst in stand gehouden, vrees ik. Het lijkt erop dat u die vervelende gebeurtenis destijds niet goed heeft verwerkt; het is een trauma gebleven. De gevoeligheid voor harde geluiden, die u altijd al had, is nu ook aan die angst gekoppeld geraakt.
Wat naar dat u hier zo lang alleen mee heeft geworsteld. U kunt het beste de hulp van een psycholoog inroepen en het hele verhaal vertellen; de huisarts kan u verwijzen. Vraag om een psycholoog die cognitieve gedragstherapie kan toepassen (voor de angst) en EMDR (voor het trauma).
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp