De vraag
Ga ik mee naar de parenclub?
Hoi Pieternel,
Mijn vriend oppert wel eens heel voorzichtig dat hij het leuk/spannend zou vinden met mij naar een parenclub te gaan. Ik heb mijn twijfels hierover, weet niet hoe ik me daarbij zou voelen en of ik last krijg van vervelende gevoelens als er bijvoorbeeld een andere vrouw aan hem zit of sterker nog met hem gaat vrijen. Hij zegt dat je duidelijke afspraken moet maken wat wel en niet is toegestaan.
Vroeger is hij wel eens met zijn ex-vrouw naar een parenclub gegaan. Hij zegt dat het heel spannend is. Mijn twijfel is ook dat hij een aantal maanden geleden nog zei dat hij niet zeker wist of hij er tegen zou kunnen als een ander aan mij zou zitten. Het idee dat hij nu wel wil geeft mij het idee dat hij mij nu wel kan delen, ook weet ik niet of ik het ordinair dan wel gênant zou vinden.
Eigenlijk zou ik het wel een keer willen meemaken. Dubbel van mij hè? Ik weet niet wat ik hier mee aan moet. Ik weet wel dat ik er nu steeds aan denk. Ik weet van mezelf dat ik eigenlijk alleen kan vrijen met hem, en hem moeilijk kan delen. Ik weet niet of ik de spanning leuk zal vinden of dat ik er eigenlijk heel naar vandaan zou komen [mochten we echt een keer gaan]. Het houdt mij continu bezig.
Vriendelijke groet,
Maria

Het advies
Pieternel Dijkstra
Omgaan met anderen
Beste Maria,
Wat je doet is goed. Je laat de vraag van je vriend goed op je inwerken. Je denkt er over na en weegt de voor- en nadelen tegen elkaar af. Het lijkt er een beetje op dat je conclusie is: Ik weet het eigenlijk niet.
Blijft het idee van een parenclub je toch wel wat trekken, dan kun je er altijd eens samen heengaan, alleen maar om te kijken en de sfeer te proeven. Spreek in dat geval af dat jullie alleen maar met anderen praten en naar anderen kijken en spreek af hoe lang je maximaal blijft.
Word jij en/of je vriend door iemand benaderd om te vrijen, zeg dan tegen diegene dat het voor jou de eerste keer is en dat jullie deze keer alleen willen kijken hoe het in een parenclub is. Na die eerste keer zul je een veel beter gevoel hebben of dit iets is wat je wilt of niet. Wat je ook doet, doe niets dat tegen je gevoel ingaat en laat je niet onder druk zetten om dingen te doen die je niet wilt of waarvan je het niet zeker weet. Besluit je vaker te gaan, maak ook dan goede afspraken over wat wel en niet kan met anderen.
Vriendelijke groet,
Pieternel Dijkstra