De vraag
Kies ik voor mijn vriend of ex?
Beste Jolet,
Ik heb nu bijna een jaar een vriend. We geven ontzettend veel om elkaar. Ik kan op hem bouwen, we hebben humor en gezelligheid. Maar ik hou er van om spontaan dingen te ondernemen en dat heeft mijn vriend niet echt. Enkele jaren geleden had ik een korte relatie met iemand die me spontaan meesleepte in allerlei activiteiten. Geweldig vond ik dat!
Die relatie duurde niet lang, want hij ging vreemd met zijn ex. Maar ik denk nog weleens aan hem en dan ga ik twijfelen over mijn huidige relatie. Wat te doen? Heb ik toch echt dat spontane nodig? Moet ik dat tegen mijn vriend zeggen? Kies ik voor iemand die voor me door het vuur gaat? Of kies ik voor mijn ex, die ook nog gevoelens voor mij heeft? Het betekent dat geen dag hetzelfde zal zijn, maar van hem kan ik niet op aan.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
U aarzelt tussen twee basisbehoeften: zekerheid en avontuur. Niemand kan voor u beslissen welke van de twee voor u in een relatie het belangrijkst is. Als ik het zo lees, denk ik dat beide behoeften voor u van belang zijn. Uw ex biedt u het een, uw huidige vriend het ander. Wat kunt u verbeteren in uw huidige relatie? Een gesprek over ‘ik wil zo graag dat je spontaner bent’ is niet zo vruchtbaar.
Wel kunt u zeggen dat u vaker wilt uitgaan. Stel dan voor dat u om de beurt een uitje organiseert. Spreek daarvoor uw eigen avontuurlijke kant aan; waarom zou de spontaniteit van de ander moeten komen? Geen enkele relatie dekt álle behoeften – er mist altijd iets. Het is de kunst dat te accepteren zonder verwijten. Meer daarover leest u op pagina 18. U kunt ook elders spontaan plezier maken. Met vriendinnen misschien? En is uw werk wel spannend genoeg?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp