De vraag
Mijn vrouw heeft altijd kritiek
Hallo Lex,
Al een tijdje erger ik me aan mijn echtgenote, die – ook al doe ik nog zo mijn best om haar te pleasen – altijd wel kritiek heeft. In gesprek met mijn kinderen geven zij aan er ook veel last van te hebben. Het is altijd maar weer afwachten hoe haar humeur is. Wat kunnen we er aan doen?
Groet, J.

Het advies
Beste J.,
Dat lijkt me knap vervelend, als je je regelmatig ergert aan je echtgenote. Want je brengt nogal wat tijd met elkaar door, veronderstel ik. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je je ergernis met haar bespreekt. Ik zou je overigens aanraden om dat niet te doen waar de kinderen bij zijn. Wellicht heb je het al een of misschien meerdere malen met haar besproken. Zonder resultaat?
Op afstand kan ik er alleen het volgende over zeggen: Je schrijft dat jij de neiging hebt om te pleasen, het haar naar de zin te maken. Meestal verwachten onze interne pleasers – onze behagers – een bedankje of een glimlach terug. Als een bewijs voor de erkentelijkheid van de ander. Het lijkt erop dat jij het gevoel hebt stank voor dank te krijgen: ‘doe ik zo mijn best, krijg ik alleen kritisch commentaar’.
Waarschijnlijk heeft, in jullie relatie, jouw echtgenote een verstoten subpersoonlijkheid: de pleaser. Waarschijnlijk heb jij in jullie relatie een verstoten subpersoonlijkheid: de aanklager of Judge (die overigens nu wel langzamerhand naar boven komt doordat je je gaat ergeren). In dit geval zou ik je niet aanraden de aanklager in jezelf nog meer te ontwikkelen en in te zetten. Grote kans dat het (nog vaker?) het soort ruzie wordt dat niets oplost.
Wel kan ik je aanraden de polariteit van de pleaser in jezelf verder te ontwikkelen: je onafhankelijke of autonome ik. Richt je minder op haar, probeer meer jezelf te pleasen dan haar. Kijk meer naar wat jij leuk vindt, wat jij wilt. Dat is niet tegen haar gericht maar meer voor jezelf. Als jij meer autonomie uitstraalt heeft haar kritiek veel minder invloed op jou en als het goed is, wordt dat daardoor vanzelf minder. Gedrag stopt namelijk als het geen effect meer heeft.
Hebben jullie er weleens aan gedacht om naar een relatietherapeut te gaan? Er komen in mijn praktijk regelmatig (echt)paren, waar ik tegen moet zeggen ‘was een paar jaar eerder gekomen’.
Succes,
Lex Mulder
• Lex Mulder is trainer en coach en samen met Judith Budde auteur van het boek Drama in Bedrijf, Thema, ISBN 97 890 587 10871, Neem een kijkje op zijn site: www.lexmulder-training-en-coaching.nl