De vraag
Wil hij mij wel in zijn huis?
Een paar jaar geleden ben ik bij mijn vriend ingetrokken. Sindsdien belooft hij dat hij de zolderkamer – die vol staat met zijn gereedschap – zal opruimen zodat ik mijn hobbyspullen er kan neerzetten. Maar hij doet niets. Zelf heb ik daar weleens opgeruimd en binnen een week was de zolder weer volgestouwd. Ik kan boos worden, huilen, ik kan het vriendelijk vragen, hem op zijn belofte wijzen en zelfs op mijn kop gaan staan maar er gebeurt niks. Ik ben zijn beloften zat.

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Oei, je vriend geeft tegenstrijdige signalen af. Aan de ene kant mag je bij hem wonen en ruimte innemen, want hij zegt dat hij zal opruimen. Maar aan de andere kant ben je niet echt welkom, want hij komt niet in actie. Uit je vraag maak ik op dat je je vooral rot voelt, maar niet twijfelt aan de relatie.
Het is lastig met zo’n dubbele boodschap om te gaan, want wat zegt dat over jullie relatie? Wil hij nu wel of niet graag met je samenwonen?
Zeg maar tegen je vriend dat hij die twee dingen tegelijk zegt en dat jij vanaf nu kiest. Jij kiest de boodschap die je wilt horen, die past bij jouw wensen. Wil je bij hem blijven wonen? Goed, dan ruim je zelf de zolder leeg en verbied je je vriend om daar ooit nog een stap te zetten. Wil je ingaan op die andere boodschap, dat je niet welkom bent? Dan huur je een aparte ruimte voor je hobbyspullen en ga je daar elke dag minstens twee uur naartoe. Moet je eens zien hoe snel hij bijdraait. //