De vraag
Mijn vriend wil niet samen met mij van dingen genieten
Mijn vriend kan maar moeilijk genieten. Op een middagje in de tuin bijvoorbeeld waar ik intens geniet van de geuren, rust en pracht ergert hij zich aan de stemmen van spelende kinderen drie tuinen verderop. Hij weigert dan buiten te zitten. Wat kan ik doen om hem te helpen?

Het advies
Expert
Marian van den Beuken
Expert hooggevoeligheid
Je vraagt wat je kunt doen om je vriend te helpen. Ik vraag me af of je vriend wel behoefte heeft aan hulp. Hij zit binnen en dat is precies wat hij wil. Geen probleem, dus.
Wat ik in je mailtje lees, is dat jij moeite hebt met de keus die je vriend maakt, wat ik me overigens heel goed kan voorstellen. Het punt is: kun jij de realiteit van dat moment accepteren, namelijk dat jij intens buiten aan het genieten bent en dat je vriend voor een andere hobby (zich ergeren en vervolgens binnen gaan zitten) kiest?
Ga er maar van uit dat je je vriend niet kunt veranderen.  Het enige wat jij kunt doen, is gewoon doorgaan met genieten en je niet afhankelijk maken van het idee dat je dat per se samen moet doen. Als jij je stralende zelf blijft, is er misschien een kansje dat hij er even later toch zin in krijgt, bij jou te zijn. Die kans is er niet als jij zijn ergernis overneemt en je aan hem begint te ergeren. Want zeg nou zelf, wie wil er nou bij iemand zijn die ergernis uitstraalt?
Tenslotte nog een (ongevraagd) advies: stop met jezelf Pietlutje te noemen. Daarmee haal je jezelf naar beneden. Vind een naam die een fijne eigenschap van je uitdrukt. Namen zijn belangrijk. Een naam die iets moois uitdrukt, werkt voor je. Die versterkt dat mooie. Een negatieve naam versterkt het negatieve, ook al is het als grapje bedoeld.