De vraag
Betere seks door erotische films
Goedemorgen Gertjan,
Sinds een half jaar hebben we een abonnement op een Ziggo zenderpakket. Hier zitten ook erotische zenders bij. Nu kijken we  (ik en mijn partner) regelmatig. Ik had dit nooit gedacht van haar. Ons seksleven is erop vooruit gegaan. Toch voelt het wat ongemakkelijk. Is dat vreemd?
gr Frans

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Neen Frans, dit is op geen enkele wijze vreemd. Veel mannen zullen het gevoel herkennen – porno die, in je eentje genoten, een makkelijke en misschien soms wat schuldige opwinding teweegbrengt, voelt genant als de partner meekijkt.
In het behandelen van mannelijke seksverslaafden kan het heel nuttig zijn om de partner mee te laten kijken – als zij daar tegen kan is het een goed middel om de porno in de juiste proporties te zien. Menig verslaafde snapt niet meer hoe dezelfde filmpjes voorheen zo’n sterke aantrekking konden uitoefenen. En als het samen kijken vooral plezier oplevert: geniet ervan!
vriendelijke groet,
Gertjan van Zessen
• Dr. G. van Zessen (1963) is psycholoog en seksuoloog. Hij heeft een eigen praktijk (www.vanzessen.com) en is mede-eigenaar van een consultancy bureau (PACE Consultants, gevestigd in Soest en Lunteren).
Meer lezen?
G. van Zessen, Seksverslaving; begrijpen en veranderen, uitgeverij SWP, 2009.