De vraag
Mijn partner houdt geen rekening met mij
Beste Bart,
Als ik in mijn relatie aangeef dat ik iets niet prettig vind, dan houdt mijn partner daar geen rekening mee. Ik heb het gevoel dat hij mijn normen en waarden niet waardeert of respecteert. Hierdoor heb ik weinig zelfwaardering gekregen en ben op verschillende vlakken heel onzeker geworden.
Hoe kan ik zorgen dat mijn man wel rekening gaat houden met mij?
Groeten van Vlinder

Het advies
Expert
Bart Landstra
Geweldloze communicatie
Beste Vlinder,
Laat ik je even terug geven wat ik meen te horen: Je hebt het idee dat hij geen rekening met je gevoelens en behoeften houdt, hierdoor voel jij je onzeker en je zelfwaardering daalt? Je vraagt hoe kan jij zorgen dat je man rekening met je houdt?
Volgens mij gaat het erom dat jij zorgt dat jij je grenzen aangeeft.
Hieronder geef ik je een aantal zinnen die je zou kunnen uitspreken, kies er een die bij je past:
• ‘Schat, het lukt me niet om duidelijk mijn grenzen aan te geven, dat maakt me gespannen en onzeker, want ik wil me graag zeker en ontspannen voelen bij jou. Heb jij een idee hoe ik beter mijn grenzen kan aangeven?’
• ’Lieve schat, wat je nu doet maakt me boos en verdrietig, omdat ik respect mis voor wat ik wil. Begrijp je hoe dat voor me is?’
Tenslotte beste Vlinder, wat je zou kunnen doen om je zelfwaardering wat op te krikken, is het te bespreken met je man, je kunt vragen:
• ‘Zullen we het komende kwartier uitspreken wat we aan elkaar waarderen? Dat zou me helpen om me zekerder te voelen over mezelf.’
Het gaat je lukken!
Hartelijke groet, Bart