De vraag
Ik praat te veel
Beste Jolet
Sinds anderhalf jaar wordt van mij gezegd dat ik veel woorden nodig heb om iets duidelijk te maken. Ik ben personeelsadviseur en communicatie is daar een belangrijk onderdeel van. Mijn leven lang (ik ben nu 53) ben ik al een prater. Vaak heb ik zo veel informatie in mijn hoofd, dat ik ‘ernaartoe moet praten’ om het juiste te vinden – als ik het al vind. Ik ben een half jaar werkloos geweest en gelukkig heb ik weer een baan gevonden voor een half jaar. Nu ben ik bang om afgewezen te worden als ik niets doe aan die breedsprakigheid. Kunt u mij helpen hier wat meer inzicht in te krijgen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Misschien bent u door uw werkloosheid bang geworden om ‘niet gehoord te worden’? Blijkbaar bent u iemand die al pratend het antwoord zoekt in plaats van eerst rustig na te denken. Het woord hebben is mooi, maar nóg mooier is het natuurlijk om indruk te maken met een heldere boodschap. Misschien wilt u eens oefenen in het laten vallen van stiltes? Haal diep adem, kijk de ander vriendelijk aan… en zeg nog even niks. Denk maar aan die reclame: ‘Even wachten… even wachten…’ Stilte kan heel indrukwekkend zijn. Let ook op de reactie van uw gesprekspartners.
Als u afdwaalt, zeg dan: ‘Ik merk dat ik het wat ingewikkeld zeg. Wat ik eigenlijk bedoel is: …’ Daarmee verstevigt u het contact met de luisteraar. Verder zal het u helpen om korte, directe zinnen paraat te hebben. Met een stijlboek voor journalisten (bijvoorbeeld dat van Trouw, een Rainbowpocket) kunt u leren onnodige complexiteit te vermijden. Overigens: probeer niet krampachtig ‘smalsprakig’ te worden, maar laat zien dat u deze valkuil kent en dat u ermee om kunt gaan.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, oktober 2005