De vraag
Hoe bespreek ik mijn kinderwens?
Mijn vriend en ik schelen vijftien jaar. Hij heeft al een dochter. In het begin heb ik gevraagd of hij nog kinderen wilde, want mijn kinderwens is heel sterk. Zijn antwoord was: ja, mits de relatie goed zit. We zijn nu twee jaar verder en het onderwerp is niet meer aan bod gekomen. Ik wil het met hem bespreken, maar ik ben zo bang dat hij geen kind meer wil en dat dit het einde van onze relatie wordt. Heeft u tips?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Kondig van tevoren aan dat u met hem wilt praten over uw kinderwens; dan kan hij zich voorbereiden. Bedenk een goede omgeving voor dat gesprek. Misschien praat u makkelijker tijdens een wandeling of juist bij een maaltijd. Stel uzelf van tevoren enkele vragen. Weet ik absoluut zeker dat ik een kind wil? Ook als hij het niet wil? Hoe lang kan en wil ik het definitieve besluit nog uitstellen?
Wat uw partner eerder ook heeft toegezegd, een kind moet gewenst zijn en kan niet worden afgedwongen. Het enige dat u kunt doen is hem vragen wat hij wil en hopen op een positief antwoord. Het kan ook zijn dat hij qua gezinsvorming in een heel andere fase zit dan u. Dat zal een tegenslag zijn voor u beiden.
Laat uw angst voor een slechte afloop u niet verleiden om dit gesprek uit te stellen. Gezien uw sterke kinderwens lijkt het me belangrijk om zekerheid te krijgen.