De vraag
Wat maakt dat je je seksueel aangetrokken voelt?
Waaraan ligt het dat je seksueel aangetrokken voelt tot iemand? En waarom is de seks met de ene partner beter dan met de andere?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Het hoe en waarom van aantrekkingskracht
Dit is een interessante en vrij onbeantwoordbare vraag. Seksuele aantrekkingskracht en lekker kunnen vrijen zijn optelsommen van oneindig veel combinaties van, onder meer:
• eigenschappen
• geschiedenissen
• voorkeuren
• behoeftes
• geur en smaak
• hoe de huid voelt
• of de ander je snapt
De ene week ben je bovendien gevoeliger voor seks en voor bepaalde mannen of vrouwen dan de week dat je als vrouw zijnde ongesteld bent of een eisprong hebt. Als twee mensen elkaar ontmoeten is het een wonder als al die factoren een beetje op elkaar aansluiten. Gelukkig heeft de natuur een sterke motivatie ingebouwd, in de vorm van:
• onbewuste beïnvloeding door hormonen
• een grote gevoeligheid voor geur (mensen schijnen onbewust te kunnen ruiken of hun afweersysteem past bij dat van de partner)
• en als het een beetje meezit sterke gevoelens van welbevinden bij verliefdheid, opwinding en orgasme
Je aangetrokken voelen versus het (langdurig) goed houden van een relatie
De natuur of evolutie heeft ons helaas wat minder goed voorbereid op het langdurig goed houden van een seksuele relatie met die ene partner. Omdat er gewenning en gewoontevorming optreedt, en de hormonen minder sterk opspelen als zaken vertrouwd gaan aanvoelen. Dopamine komt bijvoorbeeld veel sterker in ons bloed als de partner (of de omgeving!) spannend en nieuw is. Ook scheiden kan een ingedutte seksuele relatie weer vitaal maken: dan is er weer wat te bevechten en zijn de emoties weer wakker.
Blijven werken aan aantrekkingskracht
Goed en duurzaam vrijen met een vaste partner is deels geluk hebben (goed op elkaar aansluiten, hetzelfde tempo hebben, dezelfde dingen leuk vinden), deels vaardigheid en ook gewoon werken. Mensen die bewust het gedrag blijven vertonen dat ze vertoonden toen ze verliefd waren hebben een leuker seksleven dan mensen die elkaar vanzelfsprekend gaan behandelen. Dan heb ik het vooral over het geven van veel bevestiging, aandacht en complimenten – binnen en buiten het seksuele aspect.
Hoe word je een echte mensenmagneet? Krijg je het voor elkaar dat juist die ene man of vrouw zich aan je voeten werpt? Je leest het in deze vijf vrolijke adviezen uit de wetenschap.