De vraag
Hoe houd ik zijn koopgedrag in de hand?
Beste Jolet
Mijn man haalt veel te veel boodschappen in huis, mijn voorraadkast puilt uit. Ik baal hier enorm van. Hoe kan ik hem helpen hiermee te stoppen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw man vertoont ‘hamstergedrag’. Hiervoor kunnen verschillende psychologische oorzaken zijn. Het kan zijn dat hij koopziek is, dat het winkelen een soort verslaving is geworden. Het kan ook zijn dat hij op een dwangmatige manier probeert zo goed mogelijk voor u te zorgen, dat hij in feite bang is dat hij u tekortdoet. Achter zijn gedrag kan de angst schuilgaan dat hij niet meer voldoet als echtgenoot. Is uw man misschien net met werken gestopt? Dan kan het helpen als hij een andere manier vindt om zich nuttig te voelen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat uw man gewoon een andere kijk op het huishouden heeft dan u en dat hij ervan houdt om op koopjes te jagen. Wat precies de betekenis is van deze berg boodschappen, kan alleen uw man u vertellen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, januari 2008