De vraag
Mijn vriend twijfelt al drie jaar over onze relatie
Ik ben bijna drie jaar samen met mijn vriend, en hij heeft aangegeven dat hij liever nog niet wil samenwonen. Daarnaast zegt hij dat hij twijfelt over onze relatie. Hij vraagt zich af ‘Is dit het nou?’, ‘Is er niet nog meer?’, en ‘Wil ik met jou verder?’
Hij weet niet waar deze twijfels over de relatie vandaan komen. Maar ze zorgen ervoor dat hij niet zo lekker in zijn vel zit. Ik ook niet, en ik pieker me suf. Wat nou als het niet goedkomt? Ik wil graag positief blijven, en denk ook eigenlijk wel dat we hieruit kunnen komen – ik ben heel zeker over deze relatie. Maar toch kan ik die gedachten niet losmaken. Ik blijf hierdoor ook twijfelen aan onze relatie, en pieker over het negatieve scenario. Wat kan ik hieraan doen?

Het advies
Expert
Ad Kerkhof
Piekerexpert
Wat me opvalt is dat het wel besmettelijk lijkt bij jullie, al die twijfels over jullie relatie. Jullie lijken wel op elkaar in het omgaan met onzekerheid. Jij met je negatieve gepieker over de toekomst en hij met zijn existentiële twijfel. Over elkaar twijfelen in een relatie komt veel voor, daar is eigenlijk niets mis mee.
Als relatie twijfels doorslaan: de ‘bevroren twijfelstand’
Het is goed om kritisch te zijn op een mogelijk langdurig samenzijn. Als die twijfels echter voortdurend door zijn hoofd spelen en langdurig tot uitstel leiden, dan is hij verzeild geraakt in een bevroren twijfelstand. Pas op, die twijfelstand kan jarenlang aanhouden. Daarom is het altijd goed elkaar een deadline te stellen. Bijvoorbeeld: ‘Als je het over zes of negen maanden nou nog niet weet, dan trek ik mijn conclusie dat je niet genoeg om me geeft’. Jammer maar helaas, dat kan dan gebeuren.
Angst voor spijt achteraf bij de verkeerde keuze
Ernstiger wordt het wanneer twijfels ook ingegeven worden door de angst dat hij, als het eenmaal uit is, spijt krijgt van de genomen beslissing. De angst een verkeerde keus te maken en daar later spijt van te krijgen is één van de meest verlammende angsten die we kennen. Speelt dat bij hem een rol? Daar is eigenlijk geen oplossing voor. Als hij niet bereid is risico’s te lopen dan zal hij nooit een keuze maken, en blijft hij altijd hangen in (relatie)twijfel. Uiteraard kun je altijd spijt krijgen; dat kan immers ook als je besluit bij elkaar te blijven.
Tegenwicht aan het piekeren
Gaat er vaak een negatief scenario door je hoofd, en voel je je daar rot door, bied jezelf dan eens tegenwicht. Bedenk ook een positief scenario: dat is immers ook denkbaar en wellicht kansrijk. Zorg ervoor dat je beide scenario’s ongeveer even vaak door je hoofd laat gaan. Dus wissel telkens dat negatieve toekomstbeeld af met het hele positieve toekomstscenario. Dan blijft de zaak in evenwicht. Overigens kan een onzekere toekomst ook best positief zijn, soms positiever dan een zekere maar onprettige toekomst.
Samen piekeren in plaats van alleen
Ik raad eigenlijk het meest aan om sámen hieraan te werken. Ga een week lang elke avond (met de telefoon uit) een uurtje tegenover elkaar zitten aan tafel. Kijk elkaar in de ogen, benoem alle twijfels en noteer die in een schriftje. Op de linkerpagina de twijfels aan elkaar, op de rechterzijde de zekerheden en positieve kenmerken van jullie relatie. Daarna spreken jullie af om individueel gepieker tussendoor zoveel mogelijk uit te stellen, en de volgende avond weer op volle kracht door te gaan met gezamenlijk piekeren, aan dezelfde tafel.
Zo pieker je niet de hele dag alleen, maar beperk je het tot dagelijks een uur met zijn tweeën. Ik denk dat je dan binnen een week meer zekerheid zult hebben over de gevoelens ten opzichte van elkaar. Als je ook angst hebt voor een vrijgezellenbestaan in de nabije toekomst, dan kun je ook dat met jezelf bespreken. Dat lukt het beste via speciale ‘piekerkwartiertjes’, waarbij je dan voors en tegens noteert in een schriftje.
Tenslotte toch nog even dit
Je vriend en jij zijn al drie jaar samen. Als hij nu nog niet weet wat hij aan je heeft of wat hij voor je voelt, dan acht ik de kans klein dat dat over vier, vijf of zes jaar wel het geval zou zijn. Wil je echt samenwonen met iemand die zo twijfelt? Daar komt alleen maar nog meer onzekerheid van. Is hij al begonnen te werken aan zijn zelftwijfel? Je zegt dat je heel zeker bent over deze relatie, maar hoe kun je daarvan zo zeker zijn als je partner zich eigenlijk niet aan jou wil binden en jou daarmee eigenlijk weinig teruggeeft? Heb je al eens overwogen om bij hem weg te gaan?