De vraag
Hoe los ik mijn dertigersdilemma op?
Beste mw. Plomp,
Ik zit momenteel met een (dertigers)dilemma of dertigersdip. Kan kiezen uit twee baanopties: vaste baan bij mijn huidige werkgever of maximale uitdaging en maximale onzekerheid bij een startende instelling. Mijn langetermijn ambitie is echter een eigen bureau op het gebied van coaching. Kunt u een inschatting maken van wat de beste weg ernaar toe is? Bij voorbaat dank voor het advies!
A.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Beste A,
Als je blijft hangen in de keus tussen twee opties, zoals jij nu, dan wil het wel eens helpen om het doel van je keus te benoemen door een zogenaamde ‘hoe-vraag’ te formuleren. Wat moet deze keus u opleveren? Dat is het best vast te leggen in een vraag die met ‘Hoe’ begint. Dus: ‘Hoe kan ik….. bereiken?’ De puntjes moet u uiteraard zelf invullen.
Als uiteindelijk doel noemt u die eigen praktijk. Wat helpt u op weg daarheen? Dat zou kunnen zijn geld sparen om een buffer te hebben. Maar het kan ook zijn dat u bepaalde dingen wilt leren. Of u wilt misschien bepaalde dingen uitzoeken over jezelf en het werkveld. Of u wilt nu al vast uw netwerk zo groot mogelijk maken. Omdat ik geen informatie heb, weet ik niet wat uw eerste prioriteit is voor de korte termijn.
Als u die hoe-vraag eenmaal hebt, dan kunt u bekijken of een van deze twee banen nuttig is, of dat u misschien beter verder kunt gaan zoeken naar een heel andere baan. Bedenk bij deze keus ook wat u redelijkerwijs aankunt voor de komende tijd. Dertigers zijn vaak ook druk met hun relatie op te bouwen en een gezin te stichten. Misschien wilt u daar wat extra energie voor overhouden?
In mijn boek Hoe werk werkt vind je vast nog meer inzichten die je hierbij kunnen helpen – bijvoorbeeld in de uitleg van diverse werkmotieven en in het hoofdstuk over de match tussen de baan en de persoonlijke eigenschappen en waarden. Je kunt trouwens ook in deeltijd best heel uitdagend werk doen (ook daar is een hoofdstuk over). Hebt u al aan die optie gedacht: in deeltijd werken bij uw huidige werkgever of bij die leuke startende instelling?
Veel succes en werkplezier,
met vriendelijke groet,
Jolet Plomp