De vraag
Mijn man is altijd boos en negatief
Het artikel in Psychologie Magazine over ergernissen in een relatie is heel erg herkenbaar voor mij. Mijn man en ik ergeren ons voortdurend aan elkaar. De frustraties lopen nu zo hoog op, dat we zelfs al over een scheiding nadenken en praten. We zijn 18 jaar bij elkaar, waarvan 4 jaar getrouwd. We hebben twee kleine kinderen.
Mijn man ergert zich aan mij omdat hij vindt dat ik niet netjes genoeg ben in het huishouden. Naar mijn idee doe ik m’n best om het leefbaar en netjes te houden, maar het is voor hem niet goed genoeg. Iedere middag als hij thuis komt uit z’n werk loopt hij te mopperen over iets wat ik niet gedaan heb. Complimenten of positieve woorden zijn er niet bij. Ik voel me zo ondergewaardeerd dat het ten koste gaat van mijn eigenwaarde.
Ik erger me op mijn beurt weer aan hem, omdat hij altijd boos en negatief is. Hij kan nooit eens wat aardigs zeggen. Ik kan hem niet veranderen, alleen mijn eigen reactie op hem. Maar het feit dat hij is zoals hij is (negatief en het glas is altijd half leeg) maakt dat ik begin te twijfelen aan onze relatie. Ik ben van nature veel blijer en vrolijker en sta positiever in het leven. Maar ondertussen ben ik ook negatief geworden, omdat ik nu ook steeds geïrriteerd en geprikkeld reageer op hem. Zo wil ik niet zijn!
Ik weet dat ik bij mezelf moet beginnen, maar ik heb sterk mijn twijfels of het gedrag van mijn man zal veranderen. Hij zegt steeds: ik ben zoals ik ben, en als je dat niet bevalt zoek je maar een ander. Dan ben je toch uitgepraat? Ondertussen kijk ik inderdaad om me heen naar een andere relatie. Iemand die wat positiever in het leven staat. Maar is scheiden de oplossing? Het liefst wil ik met hem verder, maar niet op deze manier… Niet met iemand die altijd boos en negatief is. Help!

Het advies
Je verhaal komt heel vaak voor. Er zijn dan ook zeker aanknopingspunten om iets te doen aan het gevoel dat je beschrijft. Je vertelt dat jullie al een hele tijd samen zijn en twee kleine kinderen hebben. Jullie geven dus als stel en als ouders jullie relatie een vorm. Maar er moet dus ook zeker een drive zijn geweest om dit met elkaar te willen!
Het vergt immers veel van twee individuen die zich natuurlijk ook nog volop aan het ontwikkelen zijn, in sociaal opzicht en qua werk. Probeer dit allereerst vooral niet te vergeten en wees wat milder voor jullie beiden.
De negatieve spiraal doorbreken
Het lijkt erop dat jullie beiden in een cirkel zitten. Een cirkel waarin jullie de focus leggen op het gedrag van de ander dat je stoort. Jij ziet vooral dat je man altijd boos en negatief is. Maar vervolgens wordt dit gedrag alleen maar versterkt: de self fulfilling prophecy. Het lijkt alsof jullie je allebei aan het verdedigen zijn. Dat jullie tegen elkaar strijden, in plaats van een team vormen. Neem even afstand en bedenk waarom je ook alweer op elkaar viel. Probeer weer even echt naar elkaar te kijken en te luisteren.
Je voelt je onzeker worden over jezelf. Maar misschien gebeurt dit ook wel bij hem, als je hem vertelt dat hij nooit eens aardig doet en jou nooit een goed gevoel kan geven? Probeer hem te vertellen wat er echt speelt, en voer geen discussie over het huishouden. Een ultimatum of dreigement lijkt zeker averechts te werken bij je man.
Probeer erachter te komen wat de druk van de ketel kan halen. Denk eens goed na wat jou nu echt blij maakt: kleine dingen en grote dingen. Doe eens wat leuks voor jezelf, zodat je weer thuiskomt met energie en een goed gevoel. Jullie lijken je beiden niet geaccepteerd te voelen door de ander terwijl het er ook op lijkt dat jullie momenteel allebei jezelf niet echt zijn.
Het allerbelangrijkste is dat jullie weer echt kunnen gaan praten en elkaar weer gaan zien en horen.
Ik hoop je hiermee een stukje op weg geholpen te hebben. Het beste gewenst!
Lees ook Wat je kunt leren van je ergernissen