De vraag
Past trioseks bij onze relatie?
Ik raak erg opgewonden van de fantasie dat mijn vrouw seks heeft met een andere man, waar ik bij ben. Ik heb deze fantasieën over trioseks voorzichtig met haar gedeeld. Zij reageerde daarop aanvankelijk nogal verrast en onwennig.
We zijn er echter open over blijven praten, en tegenwoordig fantaseert mijn vrouw zelf onbeschaamd en hardop met me mee, tijdens het vrijen. We ervaren dit beiden als een verrijking en extra prikkel in ons seksleven. Hoofdrol in onze fantasieën speelt een goede vriend van ons, tot wie zij zich fysiek erg aangetrokken voelt.
Uit intieme gesprekken met hem weet ik dat hij haar ook zeer aantrekkelijk vindt, terwijl hij bekend is met mijn fantasieën over trioseks. Onze vriendschap kent hierdoor een bijzondere erotische spanning, die wij alledrie erg prettig en opwindend vinden. Het roept echter ook vragen op.
Na een gezamenlijk saunabezoek trof ik mijn vriend onlangs masturberend aan op bed in onze logeerkamer. We hebben toen beiden gemasturbeerd, terwijl we hardop fantaseerden over mijn vrouw. Ik heb hem zelfs oraal bevredigd. Achteraf voelt het een beetje gênant en verwarrend. Heb ik biseksuele gevoelens, of liet ik me meeslepen door de fantasieën in relatie tot mijn vrouw? Hoe laten die fantasieën zich eigenlijk duiden?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Je fantasie is niet ongewoon of vreemd, en heeft ook een eigen naam: cuckold (een cuckold is een man die het goed en seksueel opwindend vindt dat zijn vrouw met een andere man/ andere mannen seks heeft, red).
Het hoe & wat van cuckolding
De fantasie dat iemand in jouw aanwezigheid seks heeft met je partner kan heel spannend zijn. Je kunt die fantasie delen en hij kan gecultiveerd worden. En op die manier steeds belangrijker gemaakt worden – zoals je inmiddels gemerkt hebt. Nu zijn jullie begonnen de fantasie om te zetten in gedrag. Dan gaan er direct andere regels, consequenties en gedachten spelen.
Als het niet blijft bij fantaseren alleen
In tegenstelling tot de fantasie, die gratis en zonder consequenties is, heb je nu opeens seks met een man en ga je jezelf vragen stellen. ‘Ben ik soms biseksueel?’ ‘Laat ik me teveel meeslepen?’ Je vraagt om duiding, waarmee je lijkt te vragen of er diepere, belangwekkende betekenissen achter het gedrag schuilgaan.
Pieker niet over biseksualiteit, vraag je liever af ‘Wat wil ik echt?’
De vraag die je je moet stellen is niet of je bi bent, of wat het gedrag ten diepste betekent. Ga liever bij jezelf en je partner te rade wat jullie hiervan vinden. Bedenk wat je ermee wilt, en wat de consequenties zijn als je de fantasie verder in praktijk brengt. Wat die vriend denkt of wil zou me niet zo veel interesseren, dit gaat allereerst over jou en je vrouw. Stel julliezelf bijvoorbeeld deze vragen:
• Wat zou er kunnen gebeuren als je vrouw met hem gaat vrijen en dat leuk vindt? Of zelfs heel leuk?
• Wat als ze verliefd worden?
• Wat als er geen klap aan blijkt?
• Wat betekent het voor de vriendschap?
• Wat als hij, of jij, verliefd wordt?
• Wat als het seksueel zo spannend wordt dat gewoon met zijn tweeën vrijen wat saai wordt?
Waarom je vooraf mogelijke scenario’s en gevolgen moet bespreken
Alles mag en kan als jullie drie volwassenen zijn. Maar het is wel verstandig om over consequenties en scenario’s na te denken. Je kan dat natuurlijk even makkelijk niet doen. En dus gewoon je gevoel volgen en je er lekker in storten. Dan kom je de positieve en negatieve effecten vanzelf ook tegen.
Een goede seksuele relatie met je vaste partner is belangrijk en kostbaar (en kwetsbaar!), en in potentie stel je veel in de waagschaal als je kiest voor openheid, derden en trioseks. Ik ben daar niet zozeer voor of tegen, maar raad je vooral aan om tijdig en goed na te denken over de (onwenselijke) consequenties. Soms moet je spannende fantasieën koesteren en niet uitwerken.