De vraag
Mijn man gaat plotseling schelden tijdens het vrijen
Dag Alfons en Maureen,
Sinds een jaar heb ik een relatie en we zijn erg verliefd op elkaar. Mijn partner is aardig en zorgzaam. Ook seksueel gaat het goed tussen ons maar het is nu al een paar keer voorgekomen dat hij ineens tijdens het vrijen in zijn opwinding mij gaat uitschelden, heel grof, op een hele vernederende manier (slet, teef), enzovoort. Naderhand zegt hij dat het niks met mij te maken heeft, dat hij dat soms nodig heeft op die momenten.
Bij mij heeft het echter een verkillend effect, ik schrik er enorm van, voel me er niet goed van worden. Later probeer ik het uit mijn hoofd te zetten, maar ik blijf me afvragen, wat dit nu betekent, wat het over hem zegt en vooral, hoe ik ermee om moet gaan.
T.

Het advies
Alfons Vansteenwegen
Liefdesprofessor
Beste T.,
Dit is iets om met z’n tweeën aan te werken. Wat mensen in grote opwinding of woede zeggen, menen ze niet! Maar als het u raakt, is het een punt. Probeer aan uw partner eens rustig en zeer uitvoerig duidelijk te maken wat dit voor u betekent, hoe u er zich bij voelt, zowel tijdens als na de seks. Het is dan aan uw partner om eens uitvoerig uit te leggen wat hij daaraan heeft, hoe hem dat opwindt, enzoort. Een oplossing zou zijn dat uw partner u ‘mee kan sleuren’ in zijn opwindingsfantasieën, zodat wat er gezegd wordt toch een andere betekenis krijgt – je stapt als het ware mee in zijn fantasie. Een andere oplossing is dat uw partner zijn fantasieën voor zich houdt en niet meer uitschreeuwt gedurende het seksuele spel. Een tussenoplossing is ook mogelijk: u leert die dingen wat meer naast u neer leggen en hij modereert zijn uitspraken. Het zou ook kunnen dat er na herhaling een zekere gewenning ontstaat, zodat eventuele rare woorden u minder raken.
Vriendelijke groeten,
Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen
Maureen Luyens en Alfons Vansteenwegen hebben een praktijk voor relatietherapie. Plusabonnees konden vragen stellen.