De vraag
Mijn man is extremer met seks dan ik
Beste Jolet,
Mijn partner houdt van me, hij wil met me leven en voor me zorgen. Toch is er een probleem. In vorige relaties was hij heel ‘ruimdenkend’ – parenclubs, samen porno kijken, seks met anderen. Seks is lust en genieten voor hem, het staat los van de liefde. Met mij wil hij dit ook graag zo, maar alleen als ik dat ook wil. Maar ik wil het niet.
Ik ben een keer meegegaan naar een club, waar ik me vreselijk voelde toen hij aan een andere vrouw wilde komen. Eerst vond ik zijn seksuele interesse niet zo heel erg, maar nu houdt die mij zeer bezig. Ik zie in elke vrouw een potentiële sekskandidaat. Als je op internet kijkt, lijkt iedereen wel van anale seks, swingen en experimenteren te houden. Ik ben bang en jaloers; ik vrees dat hij contacten opdoet met vrouwen/stellen die minder moeilijk zijn dan ik. Hoe saai zal ik dan overkomen? Ben ik ouderwets, heb ik te weinig vertrouwen in mijn partner of hebben we achteraf een wat ongelukkige keuze voor elkaar gemaakt?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet:
Om te beginnen met uw laatste vraag: het is duidelijk dat deze relatie een bron van onrust in zich heeft. Ik vind het heel wijs dat u ‘wij’ zegt – het was uw beider keuze. En nu zult u ermee moeten omgaan. Lastig, hoor. Uw gevoelens en angsten zijn zeer voorstelbaar, vooral omdat uw partner al lang zo leeft. ‘Ouderwets’ vind ik u niet, want een meer behoudende vrouw zou deze man veroordelen om zijn seksuele wensen.
Veel advies kan ik u niet geven. Uw vriend wil duidelijk rekening houden met uw wensen. Ik hoop dat u erin slaagt niet te piekeren over dingen die helemaal niet aan de orde zijn. Denk niet te zwart-wit – misschien is het best leuk om thuis samen te kijken naar porno die u zelf hebt uitgezocht op internet? Het is goed dat u hierover samen open kunt praten. Misschien kunt u uw man wel iets leren, over liefdevolle seks binnen het huwelijk?
Jolet Plomp