De vraag
Mijn man vind dat ik me thuis terugtrek
Hallo Annette,
Ik ben veertig, getrouwd en heb twee jonge kinderen op de peuter/kleuterschool. Ik merk dat ik op mijn werk een ander persoon ben dan thuis. Thuis trek ik me eerder terug en ben vooral ’s avonds niet goed in staat om met mijn man te babbelen over koetjes en kalfjes; wat ik de dag heb meegemaakt; ook luisteren naar hem schiet er bij in. Het liefst doe ik wat sportiefs en zit ook vrij veel te internetten (wel beneden in de huiskamer) voor mijn plezier of ook wel voor mijn werk. Hij werkt regelmatig ’s avonds thuis, is ook wel regelmatig uit huis voor zijn werk en belt met klanten of kijkt tv.
Ik kan het dus niet goed opbrengen om te praten. Hij zegt dat ik me terugtrek. Dat klopt ook wel, maar het lukt mij niet om geforceerd te moeten praten. Bovendien vind ik dat hij door zijn enthousiasme niet erg goed luistert. Of misschien verwacht ik er teveel van. Ook heb ik best een hekel aan de winteravonden en ook de avonden als het zo donker is.
Ik heb al wel eens gedacht dat ik maar vroeg naar bed moet gaan voortaan, maar ja, dat ligt niet zo voor de hand bij mij qua bioritme, en bovendien spreek ik mijn man dan ook nooit meer. In het weekend nemen we wel een avond vrij om bijvoorbeeld uit eten te gaan en dat is heel gezellig maar toch wel kort dag. Vaak gaat veel tijd en energie naar de kinderen.
Heb jij misschien praktische tips of zouden we in relatietherapie moeten?
Hij vind dat ik me terugtrek, nogal passief ben en weinig vermogen heb om afleiding te zoeken. Dat klopt ook wel maar ik vind de avonden eigenlijk vaak vervelend. Ik moet van mezelf heel veel; zoals me verplicht ontspannen en daarvoor ontbreekt me dan weer de tijd. Ik werk trouwens 4 dagen in de week.
Graag je advies!
alvast bedankt,
Marleen

Het advies
Annette Heffels
Psychotherapie
Beste Marleen,
Veel werkende moeders zullen zich in jouw verhaal herkennen. De hele dag door wordt je aandacht gevraagd en moet je praten en leveren op je werk en aan je kinderen en dan is het ’s avonds op. Dan wil je op jezelf en van jezelf zijn. Jammer voor je partner, want die relatie schiet er dan bij in. Geen zin om te praten en nog minder om te vrijen.
Waarschijnlijk zal mijn antwoord je dan ook niet verrassen, want je had zelf ook al het idee dat dat op den duur niet verstandig is. Een relatie vergt namelijk toch enig onderhoud. En meestal moet dat geforceerd. Problemen ontstaan spontaan maar worden zelden spontaan opgelost. Dat kost inspanning en vooral tijd.
Tijd voor elkaar maken lukt het beste als je het ritualiseert. Dus als je elke avond bijvoorbeeld na het eten of tijdens het koffiedrinken een half uurtje tijd neemt om bij te praten over je dag. Geef het aan, wanneer je het idee hebt dat je man niet goed luistert en neem ook de moeite om echt naar hem te luisteren. Elk gesprek knapt op van attente luisteraars.
Ga tenslotte eens na waarom je zoveel moet van jezelf. Wat zou er gebeuren als je een keer de helft van alles wat je moet schrapt?