De vraag
Mag mijn zoon spontaan langskomen?
Beste Jolet
Mijn partner woont nu twee jaar bij mij, na een LAT-relatie van vier jaar. We hebben allebei kinderen die uit huis zijn. Mijn oudste zoon woont samen en de jongste (21) komt langs zoals het hem uitkomt. Daar heb ik geen moeite mee, maar mijn partner wel. Hij wil dat mijn zoon van tevoren meldt of hij komt. Hij vindt dit een opvoedkundig probleem dat ik moet oplossen. Inmiddels ergert hij zich ook aan andere dingen van mijn zoon. Ik waardeer het dat mijn partner meer privacy voor ons beiden wil, maar het druist tegen mijn gevoel in om mijn zoon de toegang te weigeren als hij niet heeft afgesproken. Wat is uw mening?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Uw jongste gedraagt zich nog als kind, terwijl uw partner hem intussen als volwassene ziet. De cruciale vraag is: hoe ziet ú uw zoon? Als u hem als volwassene beschouwt, is het logisch om hem begrip te vragen voor uw privacy. Schakel uw gevoel niet uit; dit valt niet te beredeneren. Ik bespeur rivaliteit tussen uw zoon en uw partner. Het zal helpen als u een duidelijk standpunt kiest. Hetzij door uw partner te zeggen dat u zelf bepaalt hoe u de omgang met uw zoon regelt, hetzij door uw zoon te zeggen wat u anders wilt. Als u ophoudt de kool en de geit te sparen, is er minder ruimte voor strijd tussen die twee. Niet eenvoudig hoor, want u moet twee totaal verschillende liefdesrelaties op elkaar afstemmen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen. Deze vraag is gepubliceerd in Psychologie Magazine, oktober 2006