De vraag
Ik fantaseer over die aanrander
Als meisje ben ik aangerand. Ik sprak er met niemand over. Nu denk ik daar vaak aan als ik masturbeer en heb ik die man in gedachten. Ik vind dat heel gênant. Waarom doe ik dit?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Geen makkelijk onderwerp inderdaad, dus extra goed dat je advies vraagt. Waar je mee kampt, is niet raar of zeldzaam. Onze seksualiteit wordt helaas niet alleen door leuke ervaringen gevormd, nare situaties laten ook hun sporen na.
Negatieve sensaties zoals angst, walging, (zelf)haat of frustratie kunnen dan ook als motortje van opwinding gaan werken, zelfs al willen we dat niet.
Als je kunt verdragen dat je (ook) van nare herinneringen opgewonden kunt worden, is er niet zoveel aan de hand: velen van ons worden opgewonden van herinneringen of beelden die gênant of ongemakkelijk zijn. Juist dat schaamtevolle randje kan de opwinding versterken, bijvoorbeeld als je vrijt terwijl je aan je ex denkt, of fantaseert over handelingen die je in het echt helemaal niet wilt.
Anders is het als de herinnering naast opwinding ook nare emoties en herinneringen losmaakt, waardoor je erna steeds met een rotgevoel zit. Zo’n traumatisch patroon is op eigen kracht moeilijk te doorbreken, terwijl je er met een deskundige in een aantal gesprekken goed kunt uitkomen.
Overleg met je huisarts of bel of chat anoniem met mijn goede collega’s bij centrumseksueelgeweld.nl.