De vraag
Helpt EMDR bij trauma’s uit mijn babytijd?
Beste Ad,
Een paar dagen na mijn geboorte heb ik een ernstig ongeluk meegemaakt. Ik kan me hier niets meer van herinneren maar heb wel het idee dat dit invloed heeft gehad op mijn verdere leven. Kan EMDR een methode zijn om van bepaalde klachten, waarvan de oorsprong misschien ligt bij het ongeluk, af te komen?
Vriendelijke groet,
Dimphy

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Dimphy,
Volwassenen kunnen zich zelden iets herinneren van hun eerste drie levensjaren, een verschijnsel dat ook wel met de term ‘infantiele amnesie’ wordt aangeduid.
Volgens geheugenonderzoekers moeten we aannemen dat wanneer iemand zich een gebeurtenis herinnert die tijdens de eerste twee jaar plaatsvond (bijvoorbeeld een ongeluk), dit niet als een echte herinnering moet worden beschouwd. Vaak is er wel een mentale representatie van ‘hoe het wel gegaan zal zijn’. Dit is dan een fantasie, ook wel pseudo-herinnering genoemd, die op basis van verhalen van anderen, oude foto’s of andere informatie, die pas achteraf werd verkregen, verder werd ingekleurd.
Het wrange is dat je wel last van zo’n ‘geheugenplaatje’ kunt hebben, zelfs net zo veel als wanneer het een ‘echte’ herinnering zou zijn geweest. Dit soort van fantasietrauma’s kunnen gelukkig wel op dezelfde manier worden aangepakt (verwerkt) als normale herinneringen. Belangrijk daarbij toe te voegen dat de kans groot is dat, als je dit inderdaad zou doen, dit de gevoelsmatige ‘impact’ van het ongeluk op je leven op positieve wijze zou kunnen beïnvloeden.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl