De vraag
Kan EMDR me van agressieve reacties af helpen?
Beste Ad,
Ik heb een gecompliceerde jeugd achter de rug, waarbij ik veel geïncasseerd heb als gevolg van de manische depressie van mijn vader en mijn ontspoorde depressieve zus. Thuis paste ik mij altijd aan, en klaagde nooit, maar kropte veel op. Mijn vader at luidruchtig, en dat was het moment waarop we lang moesten blijven zitten en dit aanhoren. Tegenwoordig verdraag ik geen eetgeluiden meer, ik voel me enorm agressief van binnen. Daarom eten we altijd met muziek aan, en zelfs dan gaat het moeilijk. Zou EMDR mij hier vanaf kunnen helpen? Of wat zou anders een oplossing zijn voor deze ongewenste en hevige ‘Pavlov’-reactie?
Veel groeten,
Karin

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Karin,
Het is in het beeld dat jij van je jeugd schept voorstelbaar dat zich tal van gebeurtenissen hebben voorgedaan die beschadigend hebben uitgepakt en daarom niet prettig zijn om nu nog aan terug te denken. Daarnaast beschrijf je de situatie dat dit type van herinneringen spontaan worden geactiveerd door bepaalde triggers – in de vorm van eetgeluiden – welke ongewenste emotionele reacties oproepen.
Je zou het inderdaad een voorbeeld van Pavloviaanse conditionering kunnen noemen. Door muziek aan te zetten worden de eetgeluiden zelf wel gemaskeerd, maar de muziek zelf – dan wel het besef dat de muziek aan moet om eten mogelijk te maken – kan op zichzelf al leiden tot negatieve associaties met vroeger.
Het verleden uit de weg gaan lijkt daarmee een vrijwel onmogelijke opgave te zijn. In dat geval kan het verstandig zijn om deze herinneringen te verwerken, zodanig dat zij niet meer automatisch die akelige gevoelens oproepen. De kans dat dit door middel van een behandelmethode zoals EMDR – en met behulp van een therapeut die daar op de juiste manier in is opgeleid – lukt is heel groot. Ik raad je aan daar niet te lang mee te wachten.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl