De vraag
Vroeger veel gepest, nu depressief
Geachte mevrouw Bannink,
Van mijn 10de tot mijn 15de jaar ben ik gepest. Op mijn 12de had ik een incestervaring. Op mijn 20ste heb ik nog tweemaal een seksueel grensoverschrijdende gebeurtenis meegemaakt. Dit leek allemaal goed te gaan, en ik had geen klachten. Behalve steeds terugkerende (ernstige) depressies.
Inmiddels kan ik bijna niets meer en lig hele dagen in bed doordat ik ’s nachts niet meer slaap, mijn werk niet meer kan doen en word geplaagd door angst. Hoe verder?
Vriendelijke groet, Lenie

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Leonie,
Hartelijk dank voor je mailtje. Ik begrijp uit je mail dat je veel nare dingen hebt meegemaakt in je leven en dat je het desondanks gewoon goed gered hebt in het verleden. Dat is bijzonder knap, petje af!
De prijs die je voor alle narigheid betaalt, lijken de depressies te zijn. Niet zo verwonderlijk, omdat als een kind nare gebeurtenissen meemaakt (en gepest worden wordt daarbij vaak nog erg onderschat) hij of zij negatieve verwachtingen ontwikkelt over zichzelf, anderen en de toekomst. Bijvoorbeeld de verwachting: “het komt nooit meer goed met me” (toekomst) of “ik voldoe niet” (zelf) of “anderen zijn niet te vertrouwen” (anderen). Het is erg begrijpelijk dat een kind deze verwachtingen ontwikkelt, want ze komen logisch voort uit wat het kind meemaakt.
Je beschrijft dat je het lang goed volgehouden hebt, maar dat je dat nu niet meer goed lukt. Dan moet je wel een sterke persoonlijkheid zijn! Ook het feit dat je nu hulp vraagt getuigt daarvan, temeer daar het erop lijkt dat de depressie nu de baas over jou geworden is in plaats van andersom.
Wat heeft je bij vorige depressies geholpen? Hoe ben je daar weer uitgekomen? Daarover kun je vast veel vertellen, want wat dat betreft ben je een “ervaringsdeskundige”. Heb je misschien eerder medicijnen gebruikt? En hoe heb jij er toen zelf aan bijgedragen dat die medicijnen hielpen? Hoe lukte het je toen om weer actiever te worden en uit je bed te komen?
Als ik je een advies mag geven, zou ik je voorstellen professionele hulp te zoeken. Allereerst bij je huisarts en misschien ook bij een psycholoog of psychiater. Misschien dat er ook pillen nodig zijn. Uit onderzoek blijkt dat er voor de eerste depressie meestal nog wel een grote aanleiding is, maar voor volgende keren helemaal niet meer. Dan kan bij wijze van spreken een lekke fietsband al genoeg zijn om weer depressief te raken.
Daarnaast zou ik je willen uitnodigen alvast eens na te denken over wat je in de toekomst voor de depressie in de plaats wilt zien als je weer uit deze put bent gekomen. Hoe zou je leven eruit zien als jij de baas bent over de depressie? Wat zou je dan weer doen wat je nu niet meer lukt?
Veel succes ermee!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8
Verwerk uw verleden
Iets verschrikkelijks meegemaakt? Alles over natuurlijke herstelkracht, verdrongen pijn en veerkrachtige types.