De vraag
Last van agressieve dwanggedachten
In tijden van stress krijg ik soms agressieve dwanggedachten waar ik iedere keer weer van schrik. Ze beheersen op zo’n moment mijn leven, en daar word ik depressief van. Ik heb het idee dat ze stammen uit de periode dat ik als kind mijn jongere zusje per ongeluk van de trap af duwde. Ze viel op een granieten vloer en zag lijkbleek, ik dacht dat ze dood was.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Wat zult u destijds als klein kindje verschrikkelijk geschrokken zijn! Ik zie drie verschillende oplossingen voor u. Die traumatische herinnering aan vroeger kan aangepakt worden met een ‘EMDR’-therapie; de herinnering zal altijd blijven, maar de schrik erover kan verminderen. Uw huidige dwanggedachten kunnen behandeld worden met cognitieve gedragstherapie; als u anders leert denken wordt de dwang minder sterk. Vraag uw huisarts waar u die therapieën kunt krijgen.
De derde invalshoek is: probeer uw stress te beperken. Stressvolle gebeurtenissen zijn niet altijd te voorkomen. Maar u kunt wel stressbestendiger worden door uzelf goed te leren ontspannen en door uw assertiviteit te verhogen, waardoor u uw eigen grenzen beter bewaakt. Daarvoor bestaan goede online trainingen. Geen van deze oplossingen is makkelijk – neem er dus de tijd voor en houd geduldig vol – maar de kans is groot dat de dwanggedachten gaan afnemen.