De vraag
Ik kan het aftakelen van mijn moeder niet accepteren
Beste mijnheer de Jongh,
Vijftien maanden geleden heeft mijn moeder van tachtig, waar ik een sterke band mee heb, een beroerte gekregen. Sindsdien is mijn moeder zorgbehoevend. Ze heeft een rolstoel en een speciaal bed. En heeft daarbij ook nog Alzheimer gekregen. Wij hebben een jaar zelf voor haar gezorgd maar sinds vier weken ligt ze in een rusthuis.
Ik heb een zwaar emotioneel jaar gehad. Ik kan niet accepteren dat mijn moeder zo is afgetakeld. Ze praat bijna niet meer en kan zich niet uitdrukken. Ik herken mezelf niet meer. Ik voel mij angstig en verdrietig. Ik voel woede en kan het niet beheersen. Ik ben altijd moe. Ik heb een gezin met twee kinderen van 17 en 11 jaar. Ik wil een EMDR sessie proberen, maar de therapeuten zitten propvol. Wat raadt u mij aan?
Groeten van Anneleen

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Anneleen,
Een trieste geschiedenis. Als ik het verhaal zo lees is er sprake van vermoeidheid en uitputting en is het hard nodig dat je snel en goed tot rust komt. Misschien is de belasting voor jou nu minder nu je moeder in een rusthuis is opgenomen, waardoor jouw herstel zich kan inzetten. Zijn er anderen die tijdelijk een groter aandeel van de zorg kunnen overnemen?
Ik lees ook in je verhaal de machteloosheid die je ervaart als gevolg van de aftakeling die onmogelijk is te stoppen. Soms worden mensen gekweld door indringende beelden die ze moeilijk van zich af kunnen zetten en hen neerslachtig maken. Mogelijk zou met name dit aspect met EMDR kunnen worden behandeld, waardoor voor jou een aantal zaken wat dragelijker worden.
Ik weet dat de wachtlijsten soms lang zijn maar er zijn altijd mogelijkheden om binnen niet al te lange tijd ergens behandeling te krijgen. Ik wil je wel helpen met zoeken als je dat wilt.
Met vriendelijke groeten,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland.  www.emdr.nl