De vraag
‘Angst verpest mijn gelukkige momenten’
Mijn man is acht jaar ouder dan ik, maar dat staat een fijne relatie niet in de weg. We passen goed bij elkaar. Maar op momenten dat we het fijn hebben en gelukkig zijn, word ik altijd overvallen door de angst om hem te verliezen aan een ziekte of ongeluk. Hoe kom ik van die angst af?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Ernstige verlatingsangst, ook wel separatieangst genoemd, kan in verschillende vormen en gradaties voorkomen. In jouw geval schat ik in dat de verlatingsangst het gevolg is van een schokkende gebeurtenis in het verleden, bijvoorbeeld een scheiding van je ouders of het overlijden van een dierbare.
Een veel gebruikte methode om verlatingsangst te bezweren is EMDR-therapie. Bij jou zou die gericht kunnen zijn op de rampfantasie dat je partner overlijdt en jij dus wordt verlaten. In deze therapie vraagt de therapeut je om die fantasie in gedachten te nemen en je tegelijkertijd te concentreren op een vinger of voorwerp dat snel voor je ogen heen en weer beweegt. Omdat het moeilijk is tegelijkertijd aandacht te besteden aan de herinnering en de beweging te volgen, vervaagt het fantasieplaatje en wordt het minder emotioneel beladen. Uiteindelijk zal het voor jou minder aannemelijk voelen dat de ‘ramp’ – het vroegtijdig overlijden van de partner – zich daadwerkelijk zal voordoen. De verlatingsangst zal je geluk niet meer in de weg zitten. //