De vraag
Sinds EMDR reageer ik heftiger
Ik heb EMDR-therapie gevolgd. Eerst bij een eerstelijnspsychologe met wat minder ervaring met EMDR en later bij een zeer ervaren psycholoog die mij beter kon begeleiden. Ik ben van de klachten af maar merk dat als mijn grenzen worden overschreden, mijn brein snel met mij op de loop gaat, wat heel erg angstig is. Ik raak er ‘vanaf’, helemaal in de ban van iets dat ik niet meer kan grijpen.
Zo ervoer ik mijn ‘reactie op heftige dingen’ niet voordat ik EMDR had gevolgd. Ik maak me bezorgd, het voelt onveilig naar de toekomst toe. Ben ik wel echt goed begeleid, is er juist iets fout gegaan of ben ik juist nog niet klaar? Graag zou ik hier met je van gedachten over willen wisselen.
Met vriendelijke groeten,
M.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Het is niet eenvoudig deze vraag te beantwoorden zonder meer te weten over hoe de therapeut die je eerder heeft behandeld precies te werk is gegaan (wat hij heeft gedaan en of hij mogelijk iets heeft nagelaten), maar de terugval die je beschrijft heeft waarschijnlijk te maken met spanningen en gebeurtenissen die zich sinds het beeindigen van de therapie hebben voorgedaan.
Ik denk dat het verstandig is dat je je weer met hem of haar in verbinding stelt en vraagt of het mogelijk is opnieuw een afspraak te maken. Omdat de therapie in feite goed heeft geholpen zie ik geen redenen waarom het niet mogelijk zou zijn door middel van enkele EMDR behandelingen de klachten zodanig te beteugelen dat de kwaliteit van uw leven opnieuw verbetert.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl