‘Zet het anders even op de mail,’ zeggen we geregeld tegen iemand die belt. Vijftien jaar geleden vonden we het nog vanzelfsprekend om een vraag of afspraak telefonisch af te handelen; nu willen we die liever op onze laptop of mobiele telefoon kunnen nalezen. We bellen steeds minder. Een kwart van alle smartphonebezitters voert niet meer dan één telefoongesprek per week, maar gebruikt diezelfde telefoon wél elke dag anderhalf uur voor andere dingen, ontdekte het Britse onderzoeksbureau Ipsos Mori. Eén op de vier Japanse smartphonebezitters belt helemaal niet meer, zegt telefoonbedrijf Ericsson. En tijdens een tech-conferentie in New York vertelden tieners alleen nog te bellen in geval van nood. De Nederlandse hogescholen Windesheim en Fontys bieden hun leerlingen sinds kort zakelijke ‘bel-les’ aan, omdat ze anders te weinig oefening krijgen.

Liever niet storen

Waarom gebruiken we onze telefoon steeds terughoudender? In het Duits is er een woord voor: Zeitautonomie. Dat staat voor het verschijnsel dat we zelf willen kunnen beslissen over het moment waarop we iets doen. Zoals met iemand praten. We sms’en, e-mailen, whatsappen en keuvelen via Facebook Messenger, maar voor al die manieren van communiceren geldt: je kunt ook beslissen om even niet te

Log in om verder te lezen.