De vraag
De faalangst blijft toeslaan
Beste Wouter,
In 2003 heb ik een burn-out gehad. Dit was geen diagnose van een arts, maar dat heb ik zelf bedacht, omdat de tekenen wezen op burn-out. Ik was aan het afstuderen en het ging heel moeilijk, terwijl ik eerder alles op tijd af had en het mij weinig moeite kostte om goede cijfers te halen. Door een aantal gebeurtenissen werd ik heel somber, ik kreeg niks meer uit mijn handen. Ik kon mij niet concentreren, alles kostte veel moeite.
Ik heb een jaar langer over mijn studie. Dit vond ik een falen omdat ik de studie heel makkelijk vond. Sinds toen ben ik heel bang, angstig om te moeten presteren. In 2006 ben ik weer gaan studeren. Ook nu kwam de faalangst op. Met hakken over de sloot heb ik de vakken gehaald. Ik ben nu met mijn afstuderen bezig en de faalangst slaat toe. Heel vaak stel ik alles uit. Hoe kom ik van die faalangst af? Ik word er zo verdrietig van. Want ik weet diep in mij dat ik het wel kan.
Groeten van Tima

Het advies
Beste Tima,
Faalangst is een lastig probleem, maar je kunt er overheen komen. Faalangst komt er op neer dat je bang bent een bepaald doel niet te kunnen halen. Die angst kan er voor zorgen dat je je slecht concentreert en zodoende presteer je niet optimaal.
Uit je verhaal blijkt dat je op een bepaald punt je zelfvertrouwen hebt verloren. Er gebeurde iets dat een grote impact op je had en waar je somber van werd. Het kostte te veel energie om daarnaast ook nog een studie te volgen. En als je vermoeid bent en je hoofd staat niet naar studeren, kun je je niet concentreren op wat je doet en kun je niet goed meer presteren. En daar is het misgegaan. Waarschijnlijk ben je sindsdien bang dat het nog een keer gebeurt, dat je niet kunt presteren als het moet.
Hoe kom je van je faalangst af? Door te accepteren dat je kunt falen en door te blijven proberen. Het is helemaal niet erg als iets niet lukt. Je zegt dat je het als een falen ziet dat je een jaar langer over je eerste studie hebt gedaan. Het is je dus niet gelukt je doel te behalen. Dat is vervelend, maar niet rampzalig. En bekijk het eens van de andere kant. Ondanks wat er gebeurd is, burn-out en somberheid heb je wel je studie gehaald.
Laat je niet tegenhouden door je faalangst. Blijf proberen totdat het lukt, desnoods in kleine stapjes. En het is niet erg als het de eerste keer niet lukt of als je er langer over doet. Als je dat kunt accepteren, haal je de druk er van af en presteer je beter.
Met vriendelijke groet,
Wouter van Ballegooijen
• Wouter van Ballegooijen studeerde klinische psychologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Hij is cum laude afgestudeerd op het onderwerp online suïcidepreventie en werkt nu als promovendus bij het Trimbos-instituut en de Vrije Universiteit. Het promotieonderzoek gaat over diagnostiek, preventie en behandeling van angststoornissen en suïcidaliteit in het digitale tijdperk.
• Geen Paniek Online is een zelfhulpcursus om te leren omgaan met paniekklachten. Deze cursus staat op het internet en kunt u zelf in uw eigen tijd volgen. Neem een kijkje op www.info-geenpaniekonline.nl