De vraag
Hoe overwin ik mijn angst om te dansen?
Geachte heer Van de Sanden,
Als jong meisje heb ik heel veel aan ballet gedaan. Ik was heel goed in dansen, behalve in improviseren. Ik kreeg dan last van ‘black-outs’ en was bang dat iedereen vond dat ik het niet kon. In mijn studententijd merkte ik dat ik niet goed in het openbaar durfde te dansen. Wellicht ook omdat ik geen alcohol gebruikte en vriendinnen wel.
Nu, jaren later, inmiddels moeder van twee kinderen, 33 jaar en een echtscheiding verder, merk ik dat ik deze angst heel graag wil overwinnen. Het lijkt mij zo bevrijdend om wel te durven dansen zonder dat het mij kan schelen wat een ander er van denkt of vindt. Heel graag zou ik willen weten hoe ik deze ‘dansangst’ kan overwinnen. Ik weet dat ik een soepel danslijf heb, dus weet eigenlijk ook dat ik niet onzeker zou hoeven zijn. Kunt u misschien een goede cursus noemen waar ik goede ervaringen mee op zou kunnen doen?
Ik ben heel benieuwd of u mij verder kunt helpen. Mocht dit niet zo zijn, kunt u mijn vraag dan aan de juiste persoon doorzenden? Ik wacht het heel graag af!
Bij voorbaat alvast hartelijk bedankt voor de genomen moeite.
Hartelijke groeten van Saskia

Het advies
Expert
Willem van de Sanden
Psychotherapeut
Hallo Saskia,
Dansen alsof er niemand kijkt. Heerlijk. Ik weet hoe dat voelt als tangodanser. Ik denk dat jij te veel naar buiten gericht bent. Jouw aandacht gaat naar wat anderen er van kunnen vinden. Waarschijnlijk doe je dat op andere gebieden van het leven ook: bezig zijn met hoe je over komt en wat iemand anders denkt of voor een mening heeft. Vermoeiend en frustrerend omdat er altijd wel iemand is die er niks van vindt ook al kijkt iedereen verder vol bewondering naar jou.
De kunst is om je aandacht naar binnen te richten. En aandacht kun je richten. Let niet op je omgeving behalve wanneer dat functioneel is. Let op wat je voelt in je lijf. Voel hoe prettig het is. Druk je gevoel uit in je bewegen. Eventueel kun je zelfs je angst erin uit drukken of je onzekerheid. Het moet je interesseren wat jij voelt en niet wat anderen denken. Laat je lichaam jouw stem zijn en jouw verhaal vertellen aan jezelf.
Dansen is een erg gezonde en geaccepteerde manier van egocentrisch zijn. Laat komen wat er komt en wis alle stemmen van vroeger die jou bekritiseerden en je van je eigenheid beroofden (je moeder? Je vader?). Je leeft nu en niet toen. Geef jezelf die kans nu het nog kan.
Je kunt het oefenen door elke dag een tijdje alleen te dansen en je dan uitsluitend bezig te houden met het gevoel in je lichaam. Je kunt dat zelfs doen terwijl je loopt: richt je aandacht naar binnen en probeer zo te lopen dat het goed voelt. Dansen is een soort lopen. Ga op Argentijnse tango les. Niet op de ballroom variant want daarbij gaat het weer over uiterlijkheden.
Zoek een school die aandacht geeft aan innerlijke beleving, bijvoorbeeld bij Paras en Paul: www.tangoatelier.com. Of een ander soort danscursus. Als je een passende therapie zoekt dan raad ik je Mindfulness aan of Gestalttherapie (even Googlen voor adressen). Dat gaat over innerlijke beleving en in het hier en nu zijn. Je kunt eventueel meer toelichting vragen via mijn website.
Succes
Willem van de Sanden
• Willem van de Sanden is psychotherapeut. Hij schreef het boek Depressie actief overwinnen. Breng lichaam en geest in beweging, Pearson Amsterdam, ISBN: 978 90 265 1849 2
• Neem een kijkje op zijn site www.depressie-overwinnen.nl