De vraag
Waarom saboteer ik mezelf?
Beste Jolet,
Ik werk heel hard om dingen te bereiken, maar als het dan bijna zover is, lijk ik mezelf onbewust te saboteren. Ik gedraag me zó dat ik mijn doelen steeds niet haal. Dan ben ik ontzettend ontgoocheld; ik vind mezelf een mislukkeling en word heel somber. Na een poos moedeloos in een hoekje te hebben gezeten, krabbel ik weer overeind en leg ik die lange weg opnieuw af.
Uiteindelijk lukt het me dan wel, maar ik maak het zo wel erg moeilijk voor mezelf en moet steeds een emotioneel dal door. Waarom ben ik bang voor succes? En hoe kan ik ophouden mezelf te saboteren?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Uw zelfinzicht is een goede eerste stap. Pas echter op voor zelfverwijten; die verergeren uw sombere stemming alleen maar. De oorzaak voor uw sabotagegedrag ligt vermoedelijk in onbewuste ideeën over wat u ‘moet’ in het leven en over wat u ‘niet mag’.
Waarom wilt u zo hartstochtelijk graag succes? Wat moet ermee worden bewezen? Wie wordt er boos als het niet lukt? Stel uzelf dit soort vragen – ook als u ergens aan begint. Stel geen hoge eisen aan uzelf, werk niet zo hard en zoek ontspanning tussendoor. U kunt beter het hele traject langzaam doorlopen dan zenuwachtig te pezen en vervolgens in te storten. Bezie uzelf met grote mildheid en heb geduld
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp