De vraag
Hoe laat ik mijn emoties vrij?
Beste Jolet,
Ik heb last van een ‘emotionele blokkade’. Huilen kan ik wel, maar de tranen zijn zo weer opgedroogd omdat ik alles onder controle wil houden. Deze – zeer oude – gevoelens van verdriet en woede willen er niet uit, met als gevolg dat ik last krijg van trillerigheid en pijn op de borst. Met een knuppel op iets slaan of heel hard schreeuwen werkt bij mij niet. Hoe kan ik die emoties er wel uit krijgen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Als bepaalde pijnlijke herinneringen u kwellen, kunt u emdr overwegen (via de huisarts). Dat is een therapie die de emotionele lading van pijnlijke herinneringen kan verzachten. Het lijkt erop dat u al een tijdje volhardend bezig bent om deze oude emoties weg te werken. Die vastberaden houding kan de spanning verhogen. U hebt nu in feite twee problemen: er is die bal van verdriet en woede, én u hebt de frustratie dat u die bal niet weg kunt werken. Hoe zou het voelen als u voorlopig even accepteert dat die ‘bal’ nu eenmaal bij u hoort? Misschien kunt u zelfs met vertrouwen denken: ‘Ooit zal die bal wel slijten’. Dat kan rust geven.
Nog een andere manier om met oud zeer om te gaan is deze: laat uw huidige volwassen ik gaan zorgen voor het kind dat deze vervelende emoties heeft opgelopen (ik meen te begrijpen dat u toen nog een kind was). Dat is een soort visualisatie-oefening. Kijk eens terug naar uzelf toen – dat kleine meisje met die heftige emoties. Nu bent u volwassen, u kunt dat gekwetste meisje begrijpen en troosten. Stel u voor dat u een arm om haar heen slaat: ‘Kom maar, ik zorg voor je.’ Tot slot nog twee meer lichamelijke tips: let op dat u door de spanning niet te hoog gaat ademen (adem langzaam en diep in en uit). En: door even flink lichamelijk actief te worden gaat de spanning ook weleens weg.
vriendelijke groet,
Jolet Plomp