De vraag
Heb ik die verkrachting verwerkt?
Geachte mevrouw Bannink,
Ik ben op mijn 14de verkracht, en later ben ik ook nog door drie bekenden aangerand. Sinds 1,5 jaar heb ik een liefdesrelatie waar ik heel blij mee ben. We hebben keihard moeten werken om de relatie te hebben die wij nu hebben, de seks is fantastisch.
Hoe weet ik dat ik de verkrachting definitief heb verwerkt? Hoe kun je zoiets traumatisch definitief een plekje geven, want vergeten doe je toch nooit? Ik had eerder heel veel nachtmerries en nu niet meer.
Groeten van Jetje

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Jetje,
Wat geweldig dat het je is gelukt om na zoveel nare gebeurtenissen zo’n goede relatie te hebben, en dan ook nog eens met goede seks 🙂 En net wat je zegt: dat krijg je niet cadeau, daar moet je heel veel voor doen. Geluk is niet is wat je hebt of krijgt, maar waarvoor je hard moet werken, elke dag weer.
Je vraagt je af hoe je kunt weten of je een bepaalde gebeurtenis definitief hebt verwerkt. Inderdaad zal je het nooit vergeten, al zou het soms handig zijn als je met een gummetje nare herinneringen in je hersenen zou kunnen uitvegen. Wel ‘slijten’ bepaalde herinneringen, waardoor je er minder last van hebt.
Je kunt stellen dat je een schokkende gebeurtenis goed hebt verwerkt als je kunt doorgaan met je leven zonder dat je daarbij steeds last hebt van herinneringen aan wat er is gebeurd (of nachtmerries daarover), herbelevingen (dat het weer net is alsof het opnieuw gebeurt), vermijding van bepaalde situaties, gedachten of emoties of een verhoogde prikkelbaarheid, zoals bijvoorbeeld moeite met inslapen, concentreren of steeds schrikken.
Goed verwerken is niet hetzelfde als ‘definitief’ verwerken. Stel dat iemand een aantal jaar later opnieuw iets meemaakt dat lijkt op de eerdere gebeurtenis, dan zal de herinnering aan die eerdere gebeurtenis (tijdelijk) weer meer naar voren komen.
Je kunt je hoofd vergelijken met een bibliotheek. De boeken die vooraan bij de ingang staan, gaan over wat je pas hebt meegemaakt. Boeken van gebeurtenissen die langer geleden zijn, staan op planken meer achterin. Boeken over je jeugd staan nog weer verder weg, met misschien al een dun laagje stof erop (als je wat ouder bent).
Jij bent de bibliothecaris, dus jij kunt boeken naar voren en achteren verplaatsen. Als een boek over een nare gebeurtenis steeds maar voorin jouw bibliotheek blijft staan (en je dus steeds nare herinneringen hebt), kan je hem meer naar achteren zetten, zodat je het boek niet steeds tegenkomt. Zo kan je een mooi boek van een fijne gebeurtenis die verder in de bibliotheek staat naar voren halen als je dat wilt.
Op die manier word of ben je baas in je eigen hoofd. Veel succes ermee!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8
Verwerk uw verleden
Iets verschrikkelijks meegemaakt? Alles over natuurlijke herstelkracht, verdrongen pijn en veerkrachtige types.