De vraag
Mijn man fantaseert over zijn collega’s
Mijn partner en ik zijn beiden vijftigers, hebben sinds vijf jaar een relatie, waren erg verliefd. Toch kon mijn man het niet laten al snel krenkende opmerkingen over mijn figuur te maken. Hij liet me weten welke vrouwen hij wel erg mooi vond, keek om zich heen naar mooie vrouwen. Sinds kort heeft hij mij verteld dat hij seksuele fantasieën heeft over andere vrouwen. Meestal vrouwen waarmee hij samenwerkt. Dat windt hem erg op. Ons seksleven is altijd prima geweest, maar nu voel ik me knap beduveld. Is het normaal wat hij doet?

Het advies
Het is doodnormaal dat mannen naar aantrekkelijke vrouwen kijken en seksuele fantasieën over die vrouwen hebben. Als hij alleen kijkt, en niet ‘aanraakt’, dan is er vast niets om je zorgen over te maken. Ik begrijp echter niet helemaal waarom je man je vertelt over die mooie vrouwen op zijn werk die hem opwinden, en wat hij daarmee wil zeggen.
Er zijn verschillende mogelijkheden:
1. Probeert hij gewoon heel eerlijk te zijn omdat hij er geen stiekem fantasieleven op na wil houden?
2. Probeert hij je jaloers te maken?
3. Vergelijkt hij je met andere vrouwen omdat hij vindt dat je wat meer moet sporten of afvallen of er sexier uit moet zien?
4. In het ergste geval wil hij met andere vrouwen naar bed, of is daar al mee bezig, en ‘vraagt’ hij indirect naar jouw toestemming.
Komt jouw gevoel van verraad voort uit oneerlijke of onaardige vergelijkingen die hij maakt tussen jouw vijftig jaar oude lichaam en deze jonge seksgodinnen? Omdat hij zo open is, is het van belang dat je hem zegt wanneer zijn opmerkingen je kwetsen – vooral de opmerkingen over je lichaam. Probeer er rustig met hem over te praten en probeer erachter te komen wat zijn aantrekkingskracht tot andere vrouwen betekent, en of hij je echt trouw wil zijn.